Dráhy zveřejnily tajemství: Na krnovské trati jezdíme za 165 Kč na kilometr

Vlak řady 843, který na trati z Opavy do olomouce nyní provozují České dráhy

Vlak řady 843, který na trati z Opavy do olomouce nyní provozují České dráhy Zdroj: wikimedia.org

V těchto dnech vrcholí soutěž o to, kdo bude od roku 2014 za státní peníze provozovat rychlíky na trati Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc. Zároveň s tím nabývají na intenzitě spory mezi jednotlivými dopravci.

Do tendru na provoz rychlíků se přihlásily dvě firmy, Arriva a RegioJet. Druhá jmenovaná nabídla v soutěži nižší cenu, konkrétně 188 korun za vlakokilometr. Arriva pak chce po státu o korunu a deset haléřů vyšší částku. Jde o takzvané dorovnání prokazatelné ztráty.

Majitel RegioJetu Radim Jančura se následně nechal slyšet, že obě nabídky jsou nižší, než za kolik nyní jezdí České dráhy. Dráhy se proto dnes rozhodly učinit krok, který až dosud striktně odmítaly s poukazem na obchodní tajemství. Na žádost serveru E15.cz poskytly finanční čísla za zmíněnou trať. Podle údajů ČD zde nyní takzvaná prokazatelná ztráta loni činila 175,46 koruny za vlakový kilometr, letos je toto číslo ještě o deset korun nižší. Pokud se odečte šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (což v kalkulacích účastníků soutěže není), pak se dráhy dostávají na 159 korun za vlakokilometr. Toto číslo se blíží hodnotě, kterou jako předpokládanou zveřejnilo ministerstvo při vypisování tendru (156 korun na kilometr). Pokud tedy bude v soutěži vyhlášen vítěz, tak stát za provoz rychlíků na trati zaplatí více peněz než dnes.

„Nikdo nemůže tvrdit, že oproti stávajícímu stavu budou konkurenční dopravci jezdit o desítky milionů korun levněji. Takové tvrzení je nefér a poškozuje národního dopravce,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Také čtěte:

Dráhy chtějí využít rozkopanou D1. Vypustí dálniční expressy

Radim Jančura: Po Berlínu přijdou vlaky do Brna

Vlaky na českých kolejích zbytečně čekají, tvrdí odborníci

Celá věc má ale ještě jeden háček. Ministerstvo dopravy neplatí pro každou trať jinou taxu, nýbrž dává Českým drahám plošně 120 korun za vlakový kilometr. Dráhy pak z výnosnějších tratí, kde je ztráta nižší než 120 korun na kilometr, přesouvají peníze na méně výnosné tratě, jako je ta krnovská. Ve finále tak může být liberalizace dotované železnice pro stát výrazně nákladnější než současný stav. České dráhy se do soutěže nepřihlásily, neboť by prý nestihly nakoupit požadované nové vlaky. Dráhy mohou na ztrátě krnovské tratě paradoxně vydělat. Ze sítě jim zmizí relace, kde prodělávají více, než činí dotace ministerstva dopravy.

Vlak řady 843 po rekonstrukciVlak řady 843 po rekonstrukci | Ceske drahyVozy Českých drah jsou sice rekonstruované, klimatizaci ale nemají

Na ministerstvu jsou ale s vývojem pilotního tendru spokojeni. I přesto, že obě nabídky výrazně převyšují předpokládanou cenu. „My jsme přímo nadšeni,“ řekl E15.cz ředitel odboru veřejné dopravy Ondřej Michalčík. Ministerstvo požaduje nové vlaky s klimatizací, dnes tu jezdí starší zrekonstruované vozy ČD.

Všechny spory se ale mohou ukázat jako zbytečné. Soutěž o rychlíky zkoumá antimonopolní úřad a je možné, že ji zruší. „Řešíme to velmi intenzivně. Potřebujeme si vyjasnit pojem síťovost, nikdo od nás na to není odborník a ani ministerstvo dopravy v tom není kované,“ řekl serveru E15 předseda ÚOHS Petr Rafaj. Úřad si tak na „síťovost“ chce najmout externího experta. Právě zmíněný pojem je základním bodem ve stížnosti Českých drah na ÚOHS. Podle ČD liberalizace naruší síťové uspořádanání české železnice, které je výhodné pro cestující.