Dreamlinery čeká další prověrka. Problémy se opět týkají baterií

Dreamliner opět dostihly poruchy

Dreamliner opět dostihly poruchy Zdroj: CC BY-SA 2.0: Kentaro Iemoto

Po několikaměsíčním zákazu letů Boeingů 787 Dreamliner kvůli vznětlivým bateriím přichází pro nejmodernější letoun světa další rána. Americké úřady a Boeing žádají aerolinky o prohlídku a případnou výměnu nouzového vysílače polohy letadla, který zřejmě stojí za nedávným požárem dreamlineru na londýnském letišti Heathrow.

Americké úřady tak zároveň odhalily, co považují za pravděpodobnou příčinu ohně na palubě letadla Ethiopian Airlines, odstaveného na londýnském letišti. Dopravci se mají zaměřit na kontrolu „správného vedení drátů a jakékoli známky jejich poškození či stlačení“. Nařízení se týká kabelů, která spojují takzvaný Emergency Locator Transmitter s lithiovými bateriemi, které jej napájejí. Technici aerolinek si mají všímat také stop po nadměrném zahřívání a vlhkosti v okolí baterií.

Boeing dává provozovatelům na výběr. Buď vysílač zkontrolují a případně opraví, nebo jej rovnou odstraní, píše deník Wall Street Journal. Některé aerolinky už kontrolu provedly, další to zřejmě stihnou během příštího týdne.

Britští vyšetřovatelé ve své čtvrteční předběžné zprávě uvedli, že vysílač vyrobený americkou firmou Honeywell byl buď příčinou požáru, nebo přinejmenším přispěl k jeho šíření v zádi letadla.

Některé letecké úřady po celém světě, především ty evropské, už dříve uvažovaly o tom, že aerolinkám svých zemí nařídí podezřelý přístroj vyřadit z provozu. Nyní lze podle expertů očekávat, že autority po celém světě se budou řídit závěry amerických kolegů, protože ti dremlinerům udělili certifikaci pro letecký provoz. Jejich nařízení se navíc shoduje s doporučením výrobce letadla.

Vyřazení nouzového vysílače je ovšem jen dočasným řešením. Podle amerických norem bez něj smějí letadla do vzduchu jen po 90 dnů, v jiných zemích platí podobná pravidla. Nouzové vysílače v případě nehody samy spustí a pomáhají navádět záchranáře k místu neštěstí.

Honeywell uvádí, že různým výrobcům letadel dodal už šest tisíc těchto vysílačů. Firma prý neví o žádném případu, kdy by se jí vyrobený vysílač přehříval.