EU bude investovat v dopravě hlavně do železnic

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Sedmicka

Evropská unie bude v letech 2014 až 2020 investovat především do železnic a do přístavů. Čechům bruselští úředníci v doporučují, ať společně s Němci připravují stavbu vysokorychlostní železniční trati, která by propojila Drážďany s Prahou. Informaci přinesl server Aktuálně.cz.

Kromě toho by Česko mělo zavést železniční spojení na ruzyňské letiště, zlepšit plavební podmínky na labské vodní cestě do Pardubic a společně s Poláky postavit železniční koridor mezi Ostravou a Katovicemi.

Návrh vyplývá ze studie, která popisuje síť evropské dálkové dopravy TEN-T a teď zamíří do europarlamentu. Pokud poslanci návrh schválí, Evropa podpoří doporučené stavby dotacemi 50 miliard eur, tedy více než bilionem korun, napsal server.

Důležité železniční trasy podle EU jsou Berlín-Ústí nad Labem-Praha-Česká Třebová-Brno-Břeclav-Vídeň, Břeclav-Bratislava, Norimberk-Cheb-Plzeň, Mnichov-Domažlice-Praha a Brno-Přerov-Ostrava-Katovice.

Evropští experti doporučují tyto stavby proto, že jsou součástí dvou z deseti hlavních dopravních os přes kontinent. První osa míří z Finska do Benátek a jedna z větví spojujících Katovice s Vídní prochází přes Ostravu a Brno. A čtvrtá osa z Hamburku do Atén vede přes Prahu, Pardubice a Brno.

Politika unie v plánech do příštích let zanedbává silnice. Evropská dálniční síť je totiž do značné míry hotová, anebo se dokončuje. Mezi důležité dálniční trasy řadí spojení Praha-Plzeň-Norimberk, Praha-Ústí nad Labem-Drážďany, Praha-Hradec Králové-Trutnov-Legnica, Praha-Brno-Přerov-Hranice-Ostrava-Katovice, Brno-Mikulov-Vídeň a Brno-Bratislava.

Evropská dopravní síť TEN-T se neomezuje jen na hlavní osy. Významné jsou i stavby, které tvoří takzvanou jádrovou síť (Core Network). Z českých silnic se do této kategorie dostala pouze oprava dálnice z Prahy do Brna, propojení Brna s Vídní a prodloužení dálnice D11 Praha-Hradec Králové přes Trutnov až do polské Vratislavi, napsalo Aktuálně.cz.