Čtvrtý železniční balíček je soubor legislativních opatření, který měl oslabit dominantní postavení státem vlastněných společností na železničním trhu. Jedním z důležitých bodů přitom měl být udělování zakázek ve výběrovém řízení. Jenže k němu přidal Evropský parlament výjimky, které ještě výrazně rozšířili zástupci evropských ministerstev dopravy v Radě EU.
Podle těchto výjimek by úřady mohly přímo udělovat na železnici dopravní zakázky, pokud by to zdůvodnily „relevantními strukturálním a geografickými charakteristikami trhu a železniční sítě“. Další možností by byl případ, kdyby takto udělená zakázka zlepšila kvalitu nebo výhodnost služeb v porovnání s předchozí smlouvou.
„Kdyby tohle bylo výsledkem, mohl bych jakýkoliv členský stát přijít se zdůvodněním, které by umožňovalo dát z ruky kontrakt téměř kdykoliv,“ řekl serveru E15.cz europoslanec Pavel Telička, který se účastní jednání takzvaného trialogu. V něm se setkávají zástupci Rady tří unijních institucí, aby našli shodu nad připravovanou legislativou. Tu totiž musí schválit jak evropští ministři dopravy, tak Evropský parlament.
Státy proti liberalizaci
A právě legislativní sbor kope spíše za tu liberálnější podobu evropských železnic. „Nálada v Radě skutečnému otevření trhu nakloněná není,“ myslí si Telička. „Členské země jsou pod tlakem svých svých často státem placených železničních společností.“ Těch je podle europoslance velká většina a patří mezi ně i Česká republika.
Telička s dosavadním stavem jednání zatím spokojený není. Připouští ale, že evropští ministři dopravy už svoje pozice korigovali a v podmínkách pro výjimky z povinnosti veřejných zakázek mělo dojít k „výraznému posunu“. Přesné detaily případných kompromisů ale kvůli probíhajícímu jednání zatím ale nechce zveřejňovat. Případná dohoda by mohla přijít v průběhu následujících dvou měsíců.
Pravděpodobně v ní bude i ustanovení, podle které by společnost měla v případě zahájení převzetí dopravní zakázky od svého předchůdce převzít zaměstnance, kteří na dané trati pracovali. Český europoslanec se obává toho, že by to v případě menších firem mohlo vést k propouštění dosavadních vlastních pracovníků.