Evropské železnice jsou blíže liberalizaci, dohoda může být za měsíc

Vlaky ÖBB

Vlaky ÖBB Zdroj: CC BY SA 2.0: My Train Pix via Flickr

Jednání o unijním čtvrtém železničním balíčku by se mohla uzavřít během března nebo dubna. Ta v současné době probíhají v takzvaném trialogu mezi vládami členských zemí, Evropským parlamentem a Evropskou komisí. Stínový zpravodaj liberální frakce pro tuto legislativu, europoslanec Pavel Telička, nepovažuje aktuálně dohodnutý kompromis za dostatečnou liberalizaci evropských železnic.

Čtvrtý železniční balíček je soubor legislativních opatření, který měl oslabit dominantní postavení státem vlastněných společností na železničním trhu. Jedním z důležitých bodů přitom měl být udělování zakázek ve výběrovém řízení. Jenže k němu přidal Evropský parlament výjimky, které ještě výrazně rozšířili zástupci evropských ministerstev dopravy v Radě EU.

Podle těchto výjimek by úřady mohly přímo udělovat na železnici dopravní zakázky, pokud by to zdůvodnily „relevantními strukturálním a geografickými charakteristikami trhu a železniční sítě“. Další možností by byl případ, kdyby takto udělená zakázka zlepšila kvalitu nebo výhodnost služeb v porovnání s předchozí smlouvou.

„Kdyby tohle bylo výsledkem, mohl bych jakýkoliv členský stát přijít se zdůvodněním, které by umožňovalo dát z ruky kontrakt téměř kdykoliv,“ řekl serveru E15.cz europoslanec Pavel Telička, který se účastní jednání takzvaného trialogu. V něm se setkávají zástupci Rady tří unijních institucí, aby našli shodu nad připravovanou legislativou. Tu totiž musí schválit jak evropští ministři dopravy, tak Evropský parlament.

Státy proti liberalizaci

A právě legislativní sbor kope spíše za tu liberálnější podobu evropských železnic. „Nálada v Radě skutečnému otevření trhu nakloněná není,“ myslí si Telička. „Členské země jsou pod tlakem svých svých často státem placených železničních společností.“ Těch je podle europoslance velká většina a patří mezi ně i Česká republika.

Telička s dosavadním stavem jednání zatím spokojený není. Připouští ale, že evropští ministři dopravy už svoje pozice korigovali a v podmínkách pro výjimky z povinnosti veřejných zakázek mělo dojít k „výraznému posunu“. Přesné detaily případných kompromisů ale kvůli probíhajícímu jednání zatím ale nechce zveřejňovat. Případná dohoda by mohla přijít v průběhu následujících dvou měsíců.

Pravděpodobně v ní bude i ustanovení, podle které by společnost měla v případě zahájení převzetí dopravní zakázky od svého předchůdce převzít zaměstnance, kteří na dané trati pracovali. Český europoslanec se obává toho, že by to v případě menších firem mohlo vést k propouštění dosavadních vlastních pracovníků.