Hamburk nedáme, hlásí nájemce českého přístavu
„Jak může probíhat výběrové řízení, když běží smlouva s námi? Nevidím jediný důvod, proč by ji mělo ministerstvo vypovědět, ani nevidím záminku k tomu, jak by to mohlo udělat. Smlouva nic neříká o tom, že si ji mohou vypovědět, kdy chtějí,“ říká jednatel EkoLogistic Jan Smetana.
Firma má území v Hamburku pronajatá do roku 2021 a do havarijních oprav už podle jednatele investovala miliony korun. Navíc připravuje projekty pro rozvoj území a nakupuje lodě. „Investujeme s dlouhodobým horizontem návratnosti nákladů. Nechceme přijít o to, co jsme investovali,“ popisuje Jan Smetana.
Nepatrné výnosy
Investice a změna nájemce, kterou ministerstvo chystá, dává na první pohled smysl. Stát z pronájmu nemá skoro žádné peníze, plochy jsou neudržované, budovy rozpadlé a území by přitom mohlo vydělávat.
„Naše území v Hamburku chceme využívat opravdu účelně. Pokud bychom současnou nájemní smlouvu nevypověděli, situace by se ještě dalších šest let nezměnila. Rozumným hospodařením můžeme dosáhnout ročních výnosů až 5 milionů korun,“ míní ministr dopravy Dan Ťok.
K hlubšímu pochopení situace je ale třeba podívat se do minulosti. Před EkoLogistic podnikala na územích ČSPL a stát ještě musel podle smlouvy doplácet. Současný stav je tak oproti předchozímu pro Česko zhruba o osm milionů ročně lepší. Území chátrá už skoro třicet let, přičemž nový nájemce funguje v Hamburku dva roky, takže je zřejmé, že rychlé zlepšení stavu nastat nemohlo.
Nadějné bagrování
Ministr dopravy do Německa nyní posílá na nutné opravy 15 milionů, v dalších třech letech to má být až 150 milionů. S využitím přístavu to také není jednoduché. Na volné moře je to od něj zhruba sto kilometrů a námořní lodě k němu zaplouvat nemohou.
Doprava po Labi také váze, zejména kvůli častému nedostatku vody v řece na českoněmeckých hranicích. Nabízí se tak využití pro překládku zboží, skladování nebo využití administrativních budov, pokud projdou opravou.
Jednou z velkých příležitostí je také projekt, který chystá správa hamburského přístavu. Jde o bagrování a odbahnění zaneseného dna. Půjde o mamutí projekt za miliony eur. České území by se pro skladování a manipulaci s odtěženým materiálem mohlo hodit. A přinést zisk tomu, kdo ho bude spravovat.
Stát vyhlíží nového nájemce pro české území v hamburském přístavu