Hamburk nedáme, hlásí nájemce českého přístavu

Saalehafen

Saalehafen Zdroj: Doris Antony, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Petr Weikert
Kolem českého území v hamburském přístavu začíná být dusno. Poté, co ministerstvo dopravy ohlásilo, že chce vypovědět smlouvu stávajícímu nájemníkovi, přichází od něj jasná odezva. Hamburské území nehodlá opustit a pokud to bude muset udělat, stát by měl počítat s milionovými náhradami.

„Jak může probíhat výběrové řízení, když běží smlouva s námi? Nevidím jediný důvod, proč by ji mělo ministerstvo vypovědět, ani nevidím záminku k tomu, jak by to mohlo udělat. Smlouva nic neříká o tom, že si ji mohou vypovědět, kdy chtějí,“ říká jednatel EkoLogistic Jan Smetana.

Firma má území v Hamburku pronajatá do roku 2021 a do havarijních oprav už podle jednatele investovala miliony korun. Navíc připravuje projekty pro rozvoj území a nakupuje lodě. „Investujeme s dlouhodobým horizontem návratnosti nákladů. Nechceme přijít o to, co jsme investovali,“ popisuje Jan Smetana.

Nepatrné výnosy

Investice a změna nájemce, kterou ministerstvo chystá, dává na první pohled smysl. Stát z pronájmu nemá skoro žádné peníze, plochy jsou neudržované, budovy rozpadlé a území by přitom mohlo vydělávat.

„Naše území v Hamburku chceme využívat opravdu účelně. Pokud bychom současnou nájemní smlouvu nevypověděli, situace by se ještě dalších šest let nezměnila. Rozumným hospodařením můžeme dosáhnout ročních výnosů až 5 milionů korun,“ míní ministr dopravy Dan Ťok.

K hlubšímu pochopení situace je ale třeba podívat se do minulosti. Před EkoLogistic podnikala na územích ČSPL a stát ještě musel podle smlouvy doplácet. Současný stav je tak oproti předchozímu pro Česko zhruba o osm milionů ročně lepší. Území chátrá už skoro třicet let, přičemž nový nájemce funguje v Hamburku dva roky, takže je zřejmé, že rychlé zlepšení stavu nastat nemohlo.

Nadějné bagrování

Ministr dopravy do Německa nyní posílá na nutné opravy 15 milionů, v dalších třech letech to má být až 150 milionů. S využitím přístavu to také není jednoduché. Na volné moře je to od něj zhruba sto kilometrů a námořní lodě k němu zaplouvat nemohou.

Doprava po Labi také váze, zejména kvůli častému nedostatku vody v řece na českoněmeckých hranicích. Nabízí se tak využití pro překládku zboží, skladování nebo využití administrativních budov, pokud projdou opravou.

Jednou z velkých příležitostí je také projekt, který chystá správa hamburského přístavu. Jde o bagrování a odbahnění zaneseného dna. Půjde o mamutí projekt za miliony eur. České území by se pro skladování a manipulaci s odtěženým materiálem mohlo hodit. A přinést zisk tomu, kdo ho bude spravovat.

Stát vyhlíží nového nájemce pro české území v hamburském přístavu