Jak na českých silnicích snížit počet dopravních nehod? Experti radí, jak na to
Odborníci již několik let upozorňují na nedostatečné jištění nákladů, a to jak u profesionálních přepravců, tak u běžných řidičů. Výjimkou nejsou ani auta, která vidíte na cestě do hor přeplněná k prasknutí. Je třeba si ale uvědomit, že v případě náhlé změny směru nebo rychlého brzdění se může špatně kotvený náklad stát nejen příčinou dopravní nehody, ale přímo smrtící zbraní. Naprosto nevhodné a extrémně nebezpečné je pak přepravovat náklad, jako například lyže, přímo v kabině vozu a bez zajištění.
Pozor na špatně kotvený náklad. Takovému autu se raději vyhněte!
Zprávy z motoristické kroniky ukazují, že kvůli nedostatečnému zajištění břemen umírají nejen na českých silnicích nevinní lidé a dokonce i děti. Čísla za poslední roky jsou alarmující a upozorňují na nutnost osvěty řidičů v oblasti správného jištění nákladu. V roce 2018 došlo k více než stovce dopravních nehod, které se staly právě kvůli špatně či nedostatečně jištěnému nákladu. Tyto nehody způsobily bezmála pětimilionovou škodu. „O rok dříve jsme zaevidovali 124 nehod, které byly způsobeny nesprávným uložením nákladu. Hmotná škoda se vyšplhala na 5 318 600 korun. Během roku 2016 se stalo kvůli nedostatečnému zajištění nákladu 102 nehod, které zapříčinily škodu v hodnotě 5 819 400 korun,“ doplňuje kpt. Bc. Eva Kropáčová, vrchní komisařka Policejního prezidia ČR.
Jediným řešením je používání certifikovaných kotvících prostředků
Jedinou cestou ke změně je kvalitní a bezpečné jištění nákladu. Řidiči ale často bezpečné kotvicí systémy nepoužívají vůbec, anebo je špatně aplikují. Nemluvě o oblibě obyčejných a naprosto nevyhovujících gumicuků, šňůr a řemenů. „Bezpečné kotvení zaručí pouze certifikované prostředky a systémy určené speciálně pro tento účel,“ říká Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která se osvětě v oblasti jištění nákladu na českých sinicích dlouhodobě věnuje.
Ovšem ani v případě, že se řidič vydá do specializované prodejny autopříslušenství, nemá vyhráno. „Je třeba se přesvědčit, že prodejce na popruh neumístil upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v ČR, což se bohužel běžně děje,“ upozorňuje Kubik.