Jančura chystá žalobu na České dráhy, chce vymáhat škodu 700 milionů

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: E15 Anna Vackova

Léta se vlekoucím sporem železničních dopravců na trati Praha–Ostrava se bude muset zabývat soud. Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura chystá žalobu na České dráhy o náhradu škody, kterou vyčíslil ke konci loňského roku zhruba na 700 milionů korun. Jančura to uvedl v rozhovoru pro deník E15. Dráhy podle něj zapříčinily škodu tím, že po nástupu RegioJetu na trať výrazně snížily ceny.

„Dominantní firma nesmí být pod svými náklady, aby nekomplikovala vstup nových soutěžitelů, kteří chtějí její dominanci rozbít,“ doplnila právní zástupkyně firmy Markéta Jančurová. Žaloba poputuje na soud v létě.

Jančura přitom už déle než tři roky čeká ve stejné kauze na výrok Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten by mu v případě příznivého vývoje mohl dodat pro soudní spor munici – žaloba však bude podána v každém případě.

Postup ČD a nečinnost ÚOHS stojí podle Jančury za tím, že žluté vlaky ve směru na Ostravsko jsou stále ztrátové, což hatí i nový projekt linky Praha–Hamburk. Ten vyžaduje investici zhruba tří miliard korun. „Pokud bude prodělávat Ostrava, nikdo nám takové peníze na Hamburk nepůjčí,“ zdůraznil Jančura.

Na rozjezd linky do Hamburku by prý přitom stačilo rychlé rozhodnutí ÚOHS. „Pokud úřad velmi brzy, řekněme do konce března, nerozhodne o Ostravě a nebude hlídat dominanty, aby svého postavení nezneužívaly, tak nebude nikdy Berlín a Hamburk,“ doplnil Jančura. Závazný termín rozjezdu žluté linky do severního Německa je přitom prosinec 2015. To by se prý dalo ještě stihnout, mezi řádky lze ale vyčíst, že Jančura už s tímto projektem příliš nepočítá.

Na Slovensku se daří vydělávat
Jedinou dotovanou linkou RegioJetu je slovenská relace Bratislava–Dunajská Streda–Komárno. Loni ji využilo 1,76 milionu cestujících, meziročně o půl milionu více. Podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje loni vykázal RegioJet na Slovensku – na rozdíl od Česka – zisk v řádech desítek tisíc eur. „Je to přiměřený zisk pro zdravé podnikání. Firma jej může investovat do dalšího rozvoje služeb a zaměstnanců,“ uvedl Ondrůj.

Soustředit se chce spíše na další linky v českých zemích a na Slovensku. Rovněž proto nedávno nakoupil v Rakousku 45 ojetých vagonů, za které včetně rekonstrukce zaplatí necelou půl miliardu korun. Tu si půjčil od banky.

Problém by neměly činit ani lokomotivy. „Máme zdroj, u něhož si můžeme pořídit další lokomotivy na rychlost 160 kilometrů v hodině,“ sdělil dopravce. Ještě v únoru chce písemně nabídnout ministerstvu dopravy převzetí některých spojů, na kterých dnes jezdí dotované vlaky Českých drah.

„Stát takovou nabídku nemůže odmítnout, nemůže platit dotace, když je někdo ochoten tu linku provozovat bez dotací. Pan ministr Prachař ví, že přijdu,“ uvedl Jančura. O jaké linky má zájem, ale nesdělil. V tuzemsku či na Slovensku zřejmě skončí i nové vagony, které si RegioJet nechává vyrobit v Rumunsku pro Hamburk. Ačkoli firma původně počítala se 73 novými vozy, v případě krachu hamburského projektu zůstane jen u deseti, jež se už vyrábějí.

Radim Jančura: Linkou do Hamburku se RegioJet zdvojnásobí