Radim Jančura se při debatě s ministrem schodl na postupném otevírání tuzemských železnic soukromým dopravcům. Mělo by se tak dít pomocí odstranění dotací z rychlíkových tratí, na kterých je možné jezdit bez dotací. Podle Jančury je to zejména trať z Břeclavi přes Brno a Prahu do Ústí nad Labem, na které by RegioJet chtěl od roku 2014 začít podnikat bez dotací. Jančura ale požaduje odchod současného provozovatele, Českých drah, po vstupu RegioJetu.
„Pokud bude zájem, aby České dráhy na této trati jezdily i po vstupu RegioJetu, ať přijdou o dotace už nyní, řekl Jančura. S ministrem se kvůli tomuto tématu má sejít opět za dva týdny.
Zatím jedinou soutěží na dotované rychlíky je trať Ostrava-Olomouc-Krnov. Před nedávnem zároveň vyšlo najevo, že jde o nejztrátovější trať, na níž stát doplácí 225 korun za každý ujetý kilometr.
Nejztrátovější rychlíkové spoje v ČR v roce 2010:
Pořadí | Trasa linky | Ztráta na 1 km jízdy vlaku (v korunách) | Absolutní ztráta linky za rok 2010 (v mil. korun) |
---|---|---|---|
1. | Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc | 225 | 157 |
2. | Praha - Kladno - Rakovník | 186 | 74 |
3. | Praha - Mladá Boleslav - Turnov - Tanvald | 165 | 101 |
4. | Praha - Beroun - Příbram - Písek - České Budějovice | 160 | 154 |
5. | Kolín - Mladá Boleslav - Česká Lípa - Rumburk | 159 | 92 |
6. | Pardubice - Jihlava | 153 | 27 |
7. | Ústí nad Labem - Česká Lípa - Liberec | 140 | 89 |
8. | (Německo-) Děčín - Ústí nad Labem - Praha - Pardubice - Brno - Břeclav (-Rakousko/Slovensko) | 139 | 625 |
9. | Brno - Jihlava - České Budějovice - Plzeň | 139 | 290 |
10. | (Rakousko/Slovensko -)Břeclav - Otrokovice - Přerov - Ostrava (- Polsko) | 138 | 105 |
Pramen: Ministerstvo dopravy, České dráhy
Zveřejnění dotací se České dráhy i ministerstvo dopravy dlouho bránily. To by mělo nyní skončit, slibuje si po schůzce s ministrem dopravy Radim Jančura.
Stát pozemky pod kolejemi nechce
Ministr dopravy po schůzce s Jančurou také uvedl, že stát od Českých drah nekoupí pozemky pod kolejemi za miliardy korun. Jde o pozemky, které dráhy získaly bezplatně a chtěly je prodat za osm až 12 miliard korun, řekl Jančura, který záměr ČD dlouhodobě kritizuje.
„Hledáme cesty jak to udělat jinak, než modelem, který tady byl v minulých letech, tedy prodejem za odhadní nebo tržní cenu,“ uvedl Stanjura. Ministerstvo podle něj prověřuje všechny možnosti a věří, že se jich podaří najít hned několik. Tato možná řešení pak ministr předloží vládě, protože podle něj jde o širší problematiku, o které by měl rozhodnout právě kabinet. V minulosti například uvedl, že zvažuje možnost pozemky převést na základě zvláštního zákona.
Šéf Regiojetu současnou iniciativu nového ministra ocenil. „Jsou to pozemky pod kolejemi, takže naprosto bezcenné pozemky, které by si stát zpátky koupil,“ uvedl Jančura. České dráhy je ale podle něj v minulosti chtěly prodat za osm až dvanáct miliard korun.
České dráhy v otázce spravování majetku dlouhodobě zastávají názor, že veškerý majetek musí být prodán za tržní cenu, kterou ocení nezávislý znalec, reagoval mluvčí společnosti Radek Joklík. Upozornil, že zástupce drah u dnešního jednání mezi ministrem Stanjurou a majitelem konkurenčního RegioJetu nebyl a že tedy nezná obsah jednání, ani jeho závěry.
Čtěte více o boji Radima Jančury s Českými drahami: