Jančura vyfoukl Českým drahám vagony

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: ctk

České dráhy a RegioJet si nekonkurují jen na lince z Prahy do Ostravy. Podle informací deníku E15 potvrzených ze dvou zdrojů vyfoukl majitel RegioJetu Radim Jančura drahám před nosem kvalitní a přitom laciné vagony z Rakouska.

Výhodný nákup 80 rakouských vozů ohlásily dráhy už na podzim, akvizici za více než 400 milionů schválila i dozorčí rada. Jenže hned v první polovině ledna oznámil nákup 45 vagonů z Rakouska i Jančura. RegioJet si tak zdvojnásobil vozový park. A nyní se ukazuje, že na úkor Českých drah, které se snaží zachránit alespoň zbylých 34 vozů.

Podle mluvčího ČD Radka Joklíka byla varianta s 80 vagony maximalistická, dráhy prý s Rakušany nyní jednají o nákupu „necelých čtyřiceti vozů“. „Tyto vozy bezprostředně potřebujeme pro zajištění provozu. Další strategie obnovy vozidlového parku bude záviset na rozhodnutí orgánů společnosti,“ uvedl Joklík. Jenže ve vedení ČD podle některých informací panuje z takového výsledku rozladění, mluví se i o údajně neseriózním jednání Rakouských spolkových drah.

Ty se vagonů zbavují díky stále většímu rozšíření rychlovlaků RailJet. Jsou to přitom stále kvalitní vozy pro rychlost dvou set kilometrů v hodině, jsou vybaveny vakuovými toaletami a přípojkou k internetu. Nepotřebují proto ani zásadní úpravy, mohou jít rovnou do provozu. Cenu pět milionů za kus odborníci považují za více než příznivou.

Vinu za ztrátu příležitosti nelze však zcela házet na České dráhy. Ty jsou jako národní dopravce při akvizicích nepružné z principu, neboť podléhají zákonu o veřejných zakázkách. Jančurovou výhodou je rychlé rozhodování a platba takříkajíc na dřevo. Při rakouských jednáních ale zřejmě využil prostředníka, což mohlo pro něho znamenat i vyšší cenu.

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj nestandardní postup odmítá. „Vagony potřebujeme a koupili jsme je standardní cestou. O případných dalších zájemcích nic nevíme,“ sdělil Ondrůj. České dráhy v každém případě potřebují obnovit vozový park na vnitrostátních rychlících a rakouský výprodej byl jednou z největších příležitostí.