Jančurova Student Agency na cestě do království železnic nedělá kompromisy

ilustrační foto

ilustrační foto

Smáli se mu, potom nadávali a nakonec se ho báli. Tak lze zřejmě shrnout nálady řady podnikatelů, kteří se jako konkurenti střetli s ostravským rodákem Radimem Jančurou. Těžko soudit, kde právě se v této škále pocitů nachází vedení Českých drah (ČD), ale jeho úsměv už vymizel.

„Ať jsou naše vlaky jakékoli, tak jezdí. Na obrázku ještě nikdo nikam nedojel,“ reagovala počátkem roku 2008 šéfka osobní dopravy Českých drah Luď ka Hnulíková na Jančurovy prezentace, ve kterých svými typicky rozmáchlými gesty porovnával především toalety.

České dráhy bez dotací

Ode dneška Jančurova společnost RegioJet po letech příprav vypravuje nedotované vlaky do provozu mezi Havířovem, Ostravou a Prahou. Nejsou to sice kdysi prezentované rychlosoupravy, ale srovnatelné toalety jistě nabízejí. Nasazení vlaků RegioJetu ČD bezpochyby sebere část zákazníků, národního dopravce navíc připravilo o dotace. Ministerstvo dopravy v zájmu zachování rovných podmínek na této trati stamilionové dotace zcela zrušilo.

„Podnikání na české železnici je jediná záchrana před rozsáhlým rušením dopravy na železniční síti, protože stát nebude mít za trvající finanční nestability dostatek prostředků, aby České dráhy vybavil potřebnými vozidly nebo garantoval jejich úvěry. Pokud soukromí investoři přinesou cestujícím lepší přepravní komfort a vhodné intervaly, mohou expresy bez dotací uspět i na dalších koridorových tratích,“ komentoval železniční konzultant Emanuel Šíp.

Růst skupiny Student Agency (tržby v miliardách korun)Růst skupiny Student Agency (tržby v miliardách korun) | ctk, mediafax

Modrá je dobrá. Žlutá též

Ačkoli žlutý vlak vypadá mezi modrou barvou ČD jako solitér, nejde určitě o nepromyšlený krok. Ostravská linka RegioJetu dokonale zapadá do systému autobusových linek mateřské Student Agency, stejné jsou jízdní doklady i systém odbavení. Autobusy budou navíc svážet lidi do přestupního uzlu v Olomouci.

K tomu firma uzavřela smlouvy s německým kolosem Deutsche Bahn na prodej jízdních dokladů a pro německého dopravce bude navíc nově zajišťovat autobusovou linku Praha–Mnichov. Takže žlutá a modrá síť jsou téměř rovnocennými soupeři. A co víc, RegioJet jedná s Deutsche Bahn o zajištění vlaků na trati mezi Hamburkem a Prahou (viz rámeček). Cesta na železnici však nebyla pro skupinu Student Agency vždy přímočará a bez poskvrny. Nastartovala v roce 1993, kdy začal Jančura jako fyzická osoba na studiích zprostředkovávat pracovní a au pair pobyty v zahraničí pro studující kolegy. O tři roky později firmu převedl na společnost s ručením omezeným, což platí dodnes.

Slávu brněnské agentuře, u jejíhož názvu majitel dodnes s gustem využívá českou výslovnost, přinesl přelom tisíciletí a masové rozšíření internetu. Nejprve začala provozovat mezinárodní autobusy, následoval prodej letenek. Ten dodnes – spolu se zájezdy – firmu živí a tvoří většinu tržeb.
V roce 2004 následoval vstup do vnitrostátní autobusové dopravy, o které Jančura říká, že jde o formu charity. Zavedení žlutých autobusů se neobešlo bez sporů s konkurencí, které vyvrcholily především na linkách z Prahy do Liberce, z Prahy do Brna a z Prahy do Karlových Varů.

Pokuty, útoky – a výhry

Zatímco boj o libereckou linku, kdy firma nemohla jezdit na nádraží v Liberci kvůli tamnímu ČSAD, působil sympaticky, za cenový souboj s Asianou dostala společnost pětimilionovou pokutu od antimonopolního úřadu za uplatňování takzvaných predátorských cen.
Student Agency nyní žaluje ÚOHS a chce rozhodnutí zvrátit. Asiana se střetla se Student Agency ještě na lince do Karlových Varů, oba souboje nakonec vzdala. Majitel firmy Alexej Litvin dodnes nemůže Jančurovi přijít na jméno.

Expanze Student Agency v autobusové dopravě bezpochyby přinesla na české linky větší komfort pro cestující, dnes jsou samozřejmostí například obrazovky pro pobavení cestujících či bezdrátový internet. Konkurence však Jančurovi vyčítá, že si vybírá jen nejlukrativnější linky a nejde mu o zisk.
Vstup na koleje chystala Student Agency pět let. Podle Jančury na něj padly všechny dosavadní zisky společnosti. Celý projekt vyšel na miliardu korun, z čehož si společnost 700 milionů půjčila u bank. Jednou linkou ale plány nekončí. Firma se chce prosadit i na dalších tratích, ráda by se rovněž dostala do takzvaného závazku veřejné služby a jezdila za dotace.

„Bez dotací se jezdí dobře, ale s dotacemi ještě lépe,“ míní Jančura. Na Slovensku už se mu pod dotační deštník podařilo dostat, od března tady bude provozovat regionální vlaky Bratislava–Komárno. Za deset let se Jančura chce věnovat skutečné charitě, na dobročinné účely dá většinu zisků svých firem.

Tah RegioJetu na trať Hamburk–Praha

Dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency jedná s Deutsche Bahn (DB) o zajištění vlaků na trati Hamburk– –Praha, uvedl mluvčí firmy Aleš Ondrůj. DB původně jednala o zajištění této linky s Českými drahami. „Jednáme s oběma firmami. Rozhodnout se chceme do konce roku,“ potvrdil za DB pro deník DNES Stefan Tontsch. Podle listu ČD poté, co zjistily konkurenci, snížily svou nabídku pro německou stranu o polovinu.