Jindřichohradecká úzkokolejka je blízko obří dotaci

Nádraží, Nová Bystřice, okres Jindřichův Hradec

Nádraží, Nová Bystřice, okres Jindřichův Hradec Zdroj: Harold, Wikimedia

První česká soukromá trať se zřejmě dočká největší rekonstrukce za více než sto let své existence. Společnost Jindřichohradecké místní dráhy chce do obou větví své úzkokolejky investovat přes 600 milionů korun. Dva roky připravovaný projekt počítá s tím, že 80 procent nákladů pokryjí evropské fondy skrze Operační program Doprava, zbytek dodá Státní fond dopravní infrastruktury. Oba zdroje přitom dosud posílaly peníze výhradně na státní železnici, hlavně na koridory.

Firma má dotaci na dosah, ministerstvo dopravy proti ní nemá zásadní námitky. Samy jindřichohradecké dráhy přispějí k akci pouhým zlomkem, necelými 4,5 milionu korun. „Pro nás je podstatné, že jde o investici do infrastruktury. Nezáleží na tom, že jde o soukromý subjekt,“ řekl deníku E15 ředitel fondu dopravy Tomáš Čoček.

Pikantní je, že jeho otec je předsedou dozorčí rady jindřichohradecké společnosti. Čoček junior ale střet zájmů odmítá, neboť o přidělení dotace rozhoduje ministerstvo a parlament. Opravy tratě by měly začít ještě letos a skončit do konce roku 2015.

„Nejde pouze o obnovu kolejí, ale například i o traťové zabezpečení, nové přejezdy nebo výstavbu nástupišť,“ řekl deníku E15 předseda představenstva jindřichohradecké firmy Boris Čajánek. Obnova trati mimo jiné povede ke zvýšení nejvyšší rychlosti, ta je dnes pouhých padesát kilometrů za hodinu. Trasa kolejí se ale měnit nebude, což by mělo ulehčit úřední procedury.

Přidělení příspěvku ze státního dopravního fondu závisí na souhlasu ministerstva dopravy s čerpáním evropských peněz. „Věcně to do programu Doprava zapadá, šanci to rozhodně má,“ doplnil ředitel odboru evropských fondů na ministerstvu Marek Pastucha, jehož odbor žádost posuzuje.

Nový precedens podpory nestátní železnice?

Mezitím se ale rýsuje jiný precedens podpory nestátní železnice. Ministerstvo je před schválením evropské dotace na elektrifikaci železnice v údolí říčky Desné v jesenickém podhůří. Ta patří od roku 2002 svazku tamních obcí. Celkové náklady se odhadují na více než čtyři sta milionů korun.

Oba případy ukazují, že by stát přes počáteční jasně odmítavé stanovisko mohl přispívat i na údržbu a obnovu nestátních tratí. Na správě železnic existuje seznam lokálních tratí určených k prodeji, odstátněných kolejí tak může přibývat.
Soukromníkům i obcím navíc nahrává, že své investiční projekty předkládají v době časové tísně ministerstva dopravy, které hledá každou příležitost, jak utratit peníze z Evropská unie.

Jindřichohradeckou úzkokolejku zachránili v polovině devadesátých let před zrušením nadšenci, kteří založili Jindřichohradecké místní dráhy a necelých osmdesát kilometrů kolejí z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice získali v privatizaci.