Kapsch má v Polsku problémy se spuštěním mýta, zaplatí pokutu

Mýto

Mýto Zdroj: ctk

Spuštění elektronického mýta v Polsku, které měly od dnešní půlnoci začít platit automobily s hmotností nad 3,5 tuny, se kvůli technickým problémům opožďuje. Rakouská firma Kapsch, která systém vybudovala a bude ho provozovat, tvrdí, že ještě během dneška výběr poplatků začne fungovat. Zatím se ale jezdí zadarmo.

Nákladní vozidla, autobusy a auta s přívěsy měly ode dneška začít platit elektronické mýto na asi 1600 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a dalších důležitých tahů. O půlnoci přestaly platit dosavadní viněty, nový elektronický systém ale zatím nefunguje.

Firma Kapsch polskému státu zaplatí za zpoždění milion zlotých (6,1 milionu korun) pokuty denně a má mu také uhradit ztráty, které mu vzniknou, uvedlo polské ředitelství silnic a dálnice.

Mluvčí projektu elektronického mýta Dorota Prochowiczová ale upozorňuje, že i když systém ještě nefunguje, musejí mít řidiči v autě nainstalovanou palubní jednotku. Pokud by je bez ní na placeném úseku silnici chytila policie, hrozí jim pokuta.

Čeští dopravci zatím oficiální zprávu o problémech s výběrem mýta v Polsku nedostali. „Po uvádění mýta na Slovensku, které bylo velmi chaotické, jsme si na podobné problémy zvykli. I když u tak velkých investičních akcí je to s podivem,“ uvedl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Martin Felix. Podotkl, že dopravcům vadí, že jim do kabiny přibyla další krabička a nedošlo k žádné interoperabilitě při přejezdech z jedné země do druhé.

Cena, jakou dopravci za kilometr v systému elektronického mýta zaplatí, závisí na hmotnosti vozidla a jeho emisní kategorii. Ujetí jednoho kilometru po dálnici vyjde na 20 grošů (1,2 korun), v případě autobusu až 53 grošů (3,2 korun) v případě kamionu. Osobní auta nadále platí jen dálnicích, silničáři vybírají mýto přímo na branách.

Firma Kapsch systém elektronického mýtného provozuje i v Česku. Tímto způsobem je zpoplatněno 1300 kilometrů českých dálnic, rychlostních silnic a vybraných silnic první třídy. V České republice je v systému zaregistrováno 560 tisíc vozidel, v Polsku to bylo deset dnů před jeho spuštěním něco přes 100 tisíc vozidel.