Letecká doprava není místo, kde byste chtěli za pár let být, řekl viceprezident ČSA studentům

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CSA

Vtipně zabalený pesimismus bez šťastného konce. Tak by se dala shrnout dnešní přednáška viceprezidenta Českých aerolinií Jiřího Marka pro studenty ČVUT.

Prezentace začala vtipy, jimž vévodila klesající křivka všeho kromě ceny paliva. Následovaly polonahé modelky (i jeden model), které měly ilustrovat hubnutí ČSA.

„Letecká doprava rozhodně není místo, kde byste chtěli za pár let být,“ řekl studentům manažer. „Pokud tady někdo studuje na pilota, tak ať se začne poohlížet na Blízkém Východě a v Číně,“ dodal. Letecké firmy v Evropě se prý téměř bez výjimky zmítají v krizi, hlavně kvůli nízkým cenám letenek a vysokým nákladům na palivo, navíc je děsí asijská konkurence, především ta z Blízkého Východu. „V Evropě se dříve nebo později něco musí stát,“ glosoval viceprezident. Na dotazy o hospodaření národního dopravce odpovídal vyhýbavě. „Budeme dělat všechno proto, abychom tu ztrátu dostali na udržitelnou úroveň.“

Jiří MarekJiří Marek | CSAJiří Marek

České aerolinie přes miliardové injekce v minulých letech počítají za loňský rok se ztrátou kolem 300 milionů korun. Tradiční bolest ČSA, kterou je podprůměrná obsazenost letadel, označil za ošidný ukazatel. „Můžete mít na palubě jednoho cestujícího, který zaplatí milion. Budete mít šílený load factor, ale přesto poletíte ekonomicky,“ přednášel Marek.

Bez obalu se ale vyjádřil ke konkurenci, Emirates jsou prý pyšný vysavač (cestujících) a Ryanair vyděrač dodavatelů. Důvodem pro chystaný a včera zrušený převod vrtulových letadel ATR na sesterskou firmu Holidays Czech Airlines byla podle něj úspora na mzdách pilotů. Dobře připravení studenti na závěr manažera ČSA odměnili potleskem.