O výši platů se zástupci letušek s vedením společnosti dohadují zatím bez úspěchu od podzimu. Na jaře po vypršení předchozí kolektivní smlouvy vedení prosadilo snížení platů, které kromě letušek postihlo i piloty ČSA.
„Čekáme nyní na právní doporučení, jak postupovat dál. Ze strany vedení ČSA žádný ústupek ve smyslu, že bychom podepsali kolektivní smlouvu v nějaké kompromisní podobě, nepadl,“ řekla Löffelmanová.
Letušky rovněž podaly vlastní návrh předběžného opatření, jež se ve stručnosti týká stejné problematiky, kterou u městského soudu napadlo i vedení ČSA. Podle Löffelmanové se jeho prostřednictvím letušky dožadovaly od soudu rozhodnutí, že požadavek podávat jmenný seznam stávkujících je nezákonný a aby soud stávku palubních průvodčí umožnil. Zároveň letušky požadovaly vyjádření soudu k legálnosti nebo nelegálnosti nahrazování stávkujícího personálu stevardy jiných společností. Návrh předběžného opatření letušky podaly k Vrchnímu soudu v Praze.
Mzdy klesly o deset tisíc
Hrubá mzda letušek se po únorovém snížení platů meziročně snížila o více než 10 tisíc korun na 32 300 korun. Jde o průměrnou odměnu v období od února do července a je k ní ještě potřeba přičíst diety a kapesné ve výši 9000 korun, dodaly ČSA.
ČSA loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent), ve které výhledově získá necelých 50 procent čínská skupina CEFC. Zbylých 2,26 procenta v ČSA drží Česká pojišťovna.