Losos ohrožuje pětimiliardový projekt jezu na Labi u Děčína

Vizualizace Jezu na Labi u Děčína

Vizualizace Jezu na Labi u Děčína Zdroj: Reditelstvi vodnich cest

Ředitelství vodních cest dokončilo v těchto dnech novou mezinárodní studii vlivu plánovaného zdymadla pod Děčínem na okolní přírodu. Takzvaná dokumentace EIA se chystala roky a spolkla miliony korun, místo plánovaného odevzdání na ministerstvo životního prostředí ji ale vedení vodních cest strčilo do šuplíku. A to na pokyn nadřízeného ministerstva dopravy.

Důvodem je skutečnost, že rezort životního prostředí chystá rozšíření území Natura 2000, což jsou evropsky významné přírodní lokality. Jedna taková s názvem Labské údolí by se měla rozšířit i do míst chystané stavby.

„Pokud by k tomu došlo, mělo by to podstatný dopad na dokumentaci. Abychom nevytvářeli administrativu navíc a projednání nekomplikovali, dohodli jsme se na tom, že dokumentaci předložíme, až bude jasný postoj vlády k systému Natura 2000,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Rezort životního prostředí na nové podobě Natury trvá. Mimo jiné i kvůli lososům

Zásadně proti rozšíření Labského údolí je i Děčín. „Vedení města se jasně vyjádřilo a podniká veškeré možné kroky, aby podpořilo stavbu vodního díla, které je podle primátorky města velmi důležitou a žádanou stavbou,“ uvedla mluvčí magistrátu Markéta Lakomá. Městu už se podařilo vyjednat vyjmutí některých ploch ze zamýšlené chráněné lokality, to se ovšem zatím netýká místa stavby.

Ministerstvo životního prostředí na nové podobě Natury trvá, mimo jiné kvůli lososům či bahenním bylinám Chenopodion rubri. „Vzhledem k faktu, že zařazení lokality požaduje přímo Evropská komise, nelze od toho ustoupit,“ uvedla mluvčí MŽP Petra Roubíčková. Pro jez, který je ve všech strategických dopravních plánech, kauza znamená minimálně významné zdržení. To může vést ke ztrátě financí z nového evropského zdroje CEF.

Není přitom zřejmé, zda by se nová dokumentace EIA dokázala s evropsky významnou lokalitou vůbec vyrovnat.
Nynější plány ŘVC hovoří o zahájení stavby v roce 2019 a dokončení v letech 2022 či 2023. Součástí plánů za pět miliard korun je i rybí přechod a vodní elektrárna.