Malajsie odhalila satelitní data zmizelého letu. Něco nehraje, míní experti

Australské a americké průzkumné letouny, které pátrají po zmizelém letounu

Australské a americké průzkumné letouny, které pátrají po zmizelém letounu Zdroj: Australian Defence Force

bru

Malajsijská vláda spolu s britskou firmou Inmarsat po měsících odkladů zveřejnila data, podle kterých určila trasu zmizelého letu MH370. Podle řady expertů ale poskytnuté údaje nevysvětlují, proč by měl letoun skončit právě na dně Indického oceánu, jak předpokládají záchranáři.

Nezávislí odborníci a příbuzní 239 cestujících ze zmizelého letu MH370 aerolinek Malaysia Airlines se dočkali zveřejnění dat, na základě kterých záchranáři dopočítali polohu ztraceného letounu. Ačkoli většina systému určujících polohu letadla zůstala vypnutá, Boeing 777 každou vteřinu navazoval kontakt se satelity Inmarsatu. Podle těchto signálů, podobných signálům mobilního telefonu hledajícího síť, a doby jejich putování mezi letadlem a satelity záchranáři určili, kam přibližně stroj zamířil.

Malajsie dosud tajila data, podle kterých polohu letadla vypočítala. I dnešní zpráva ale podle některých odborníků neodhaluje celou pravdu. Úřady nezveřejnily rozhodující metadata a algoritmy, podle kterých došly ke svým výpočtům, řekl serveru týdeníku Der Spiegel expert na mikrovlny Michael Exner. Namísto toho zpráva obsahuje „množství harampádí, které nikdo nezbytně nepotřebuje“.

Podle britského astrofyzika Duncana Steela poskytuje podstatné informace k výpočtům jen asi 18 řádek ze 47 stran textu. Část zveřejněných dat by snad mohla vysvětlit, proč záchranáři ze dvou zvažovaných hypotéz zahrnujících jižní a severní trasu letu zvolili první variantu, napsal Steele na svém webu. Svůj konečný verdikt chce ale vědec vynést až po podrobnější analýze.

Pochybnosti mají i příbuzní cestujících. Expertům, které rodiny oslovily, ve zprávě také chybí některé klíčové informace. „Proč nám je neposkytli?“ cituje agentura Reuters Sarah Bajc, partnerku jednoho z pohřešovaných pasažérů. „Dávalo by to smysl jen v případě, že by něco tajili,“ dodala.

Oficiální výpočty založené na vyslaných signálech a rychlosti letadla předpokládají, že letoun se zřítil v Indickém oceánu po sedmi až osmi hodinách letu od chvíle, kdy s ním letoví dispečeři ztratili kontakt. Poslední signál vyslaný k satelitům Inmarsatu odpovídá očekávanému doletu ztraceného letounu.

Například malajsijská média ale před několika týdny citovala nejmenovaného vládního úředníka, podle jehož slov se zmizelý letoun nachází na souši, poblíž hranic Číny s Kyrgyzstánem.