Modernizace trati z Plzně do Mnichova vázne kvůli Němcům, tvrdí náměstek

vlak Deutsche Bahn

vlak Deutsche Bahn Zdroj: CC BY-SA 2.0: Lars Steffens; Flickr.com

Zatímco Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už delší dobu připravuje modernizaci trati Plzeň - Domažlice - státní hranice, německá centrální vláda nevnímá pokračování přes Řezno až do Mnichova jako prioritu. O elektrifikaci železniční linie přitom usiluje Bavorsko.

Vzhledem k tomu, že by tam vlaky jezdily až 140 km/h, mají o ni velký zájem i dopravci zboží, řekl náměstek plzeňského hejtmana pro regionální rozvoj Ivo Grüner (ČSSD). „Stále pracujeme na jednotlivých projektech, rukavice je teď na straně Bavorska, respektive Německa,“ dodal. Němci se podle Grünera dohadují, kudy by mělo vést hlavní propojení mezi Českem a Německem.

„Bavorská vláda to vidí tak jako my, bohužel v Berlíně mají nějaké expertízy, které říkají, že by nebyla úplně využita, což si nemyslíme. Snažíme se jim vysvětlovat, že naše cesta je správná,“ řekl Grüner. V ČR je už několik let jasné, kudy má trať, s níž dlouhodobě počítá krajský územní plán, vést. „I budovaný tunel před Plzní je jednou částí toho, abychom zrychlili a zkapacitnili přepravu z Prahy na Řezno a Mnichov,“ uvedl.

Podle Pavla Paidara ze SŽDC schválilo české ministerstvo dopravy studii proveditelnosti a začíná se projektovat. „Problém s německou stranou je v tom, že v plánu spolkových dopravních cest nemá trať nejvyšší prioritu, ale je v důležitých projektech. Bavoři na ni tlačí, ale Berlín to zatím tolik netrápí,“ uvedl.

Stavba trati, která má podle něj na české straně přijít na 9,5 miliardy korun, bude rozdělena na čtyři části. Přípravná dokumentace a posudek EIA budou hotové za dva roky, pak se zpracují definitivní projekty. „Pokud vše půjde ideálně, tak první stavby začnou v roce 2019,“ uvedl Paidar.

Celá trať od Plzně ke státní hranici bude do roku 2025 elektrifikovaná. „Na tom se ale může začít ihned poté, až když s tím začnou Němci. Snažíme se o to, abychom se propojili v nějakém čase,“ uvedl Paidar. Na německé straně je výhodou, že mají kapacitní rychlou trať. Proto elektrifikace, kterou je třeba dodělat z Řezna k hranici, u nich půjde rychleji. Na české straně se musí na trati předělat spodek, svršek i zabezpečovací zařízení.

Většina trati v ČR, která bude ve vybraných úsecích dvojkolejná, povede v současné stopě. Nová rychlá kolej vznikne mezi Plzní-Novou Hospodou a Stodem.

Vedle ní zůstane do Stodu kolej pro regionální vlaky. „Mezi Stodem a Domažlicemi se ještě budou prověřovat možné dvojkolejné úseky, aby se navýšila kapacita i pro nákladní dopravu,“ uvedl Paidar. Zbytek tratě povede v současné stopě až ke státní hranici se SRN.