Mosty na D47 mají vady za stamiliony, ŘSD je chce reklamovat

Vedoucí konsorcia stavitelů, kterým je společnost Eurovia CS, se k prezentovaným výsledkům šetření ŘSD odmítlo vyjádřit. Expertizu totiž zatím nemá k dispozici.
ŘSD má navíc podezření, že stavební firmy při budování dvou mostů inkasovaly od státu neoprávněně 18 milionů korun navíc, uvedl dnes server iHned.cz. Firmy si prý nechaly při stavbě mostů proplatit ocel, kterou ale nakonec nepoužily. Případ podle webu vyšetřuje policie.
Nedostatky na celkem pěti mostech odhalil audit německých expertů, které si zadalo ještě bývalé vedení ŘSD. Šetření zjistilo, že za vzniklé potíže mohou chyby v projektu, kdy byla ocel umístěna do nevhodného prostředí, ve kterém je vystavená působení vody a posypové soli stékající z vozovky, uvedla Pošvářová. Ne všechny mosty ale mají v sobě ocelovou konstrukci. Cena oprav se tak u některých může lišit.
ŘSD se nyní chce se zhotoviteli dohodnout na uznání reklamací a opravách na jejich náklady. Pokud jednání k tomuto řešení nepovedou, podá žaloby. ŘSD očekává dopisy od zhotovitelů, zdali vady uznávají a zdali je budou na vlastní náklady odstraňovat.
Eurovia plnou odpovědnost odmítla
Eurovia ale odmítla stoprocentní odpovědnost za současný stav mostních konstrukcí. „Všechny reklamované vady postupně projednáváme, z definice ale nemůžeme všechny paušálně akceptovat, dokud se s ŘSD nedohodneme na příčinách každé jednotlivé vady, které jsou pro určení odpovědnosti rozhodující,“ uvedla v tiskové zprávě mluvčí firmy Petra Kučerová.
Podle Pošvářové ale není vůbec jisté, zdali za všechny chyby mohou pouze zhotovitelé. Ředitelství sice projekt schvaluje, v podmínkách je ale zároveň uvedeno, že souhlas objednatele (ŘSD) nezbavuje zhotovitele odpovědnosti za vzniklé vady. Část odpovědnosti tak mohou nést úředníci ŘSD a svůj díl viny pravděpodobně bude mít i najatý stavební dozor, dodala s tím že věří, že i po něm bude ŘSD vymáhat škodu vymáhat.
Důvodem, proč si ŘSD posudky na kvalitu mostů objednalo v Německu, je podle Pošvářové to, že v Česku nejsou experti v oboru ocelových konstrukcí, které by bylo možné považovat za nezávislé. Lidé, kteří v této oblasti v Česku působí, mají příliš blízko ke stavebním společnostem, dodala šéfka úseku kontroly kvality staveb.
Problémy s mosty se vyskytly na úseku dálnice D47, která je známá především tím, že se její povrch krátce po uvedení do provozu v roce 2008 začal vlnit. K tomuto problému manažer kvality ŘSD Miroslav Wagner řekl, že záruční doba, během které může ŘSD vady na tomto úseku reklamovat, končí 30. listopadu. Podle něj ale nepřichází v úvahu, že by stát tuto lhůtu promeškal. Všechny známé vady, kterých je na tomto úseku dálnice přes tisícovku, ŘSD již písemně reklamovalo.
Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl loni, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá. Kvůli poškozování dobrého jména společnosti podala na ŘSD žalobu.