Motorky se prodávají jako o závod. Za hotové a emisním normám navzdory | E15.cz

Motorky se prodávají jako o závod. Za hotové a emisním normám navzdory

František Mühlfeit

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Auta narazila, motorky jedou. Prodej motocyklů byl oproti roku 2019 vyšší o 14 procent. U automobilů je tendence naprosto opačná, prodejci zaznamenávají podle Svazu dovozců automobilů v dvouročním srovnání 16procentní pokles. Motocykly také příliš nenásledují trend elektrifikace, která je u automobilů patrná. U dvoustopých vozidel dosud vévodí jen ve sdílené mobilitě. Čistší vzduch i z výfuků motocyklů má však zajistit přísnější emisní norma Euro 5, která platí od letoška.

Kromě kurýrních služeb a internetových obchodů má pandemie dalšího,  překvapivějšího vítěze. Přestože se prodejci motocyklů obávali propadů v prodejích jako po krizi v letech 2009 a 2010, jejich předpoklady se nenaplnily.

„Zastupujeme italské značky Piaggio, Vespa, Aprilia a Moto Guzzi a v porovnání registrací prvního pololetí roku 2019 s aktuálním rokem jsme narostli o 56 procent,“ udává oblastní manažer Faber Moto Adam Žert. Zvýšené nákupy motocyklů také souvisejí s úsporami Čechů vytvořenými během pandemie.

„Řada lidí si i v době pandemie zachovala své příjmy, které ale neměli příliš kde utratit. Letos si koupili motocykl, což byl pro mnohé z nich dlouho nesplněný sen,“ říká Martin Heřmanský, manažer trhu pro Harley-Davidson.

Tlak na ekologický provoz ale neminul v poslední době ani trh motocyklů. Od 1. ledna letošního roku lze dle evropského práva uvést na trh jen motocykly splňující emisní normu Euro 5. „Plošně se snížily povolené limity oxidu uhelnatého, uhlovodíků a oxidů dusíku. Vůbec poprvé se u motorek omezilo také množství nespálených uhlovodíků a pevných částic,“ říká Heřmanský. 

Skladové motocykly Euro 4 lze doprodávat až do konce příštího roku nebo do vyprodání zásob za předpokladu, že tyto motocykly byly dovezeny na území EU před koncem loňského roku.

„Je to tlak na inovaci. Tak jako u aut může nová emisní norma některý segment úplně zabít,“ stěžuje si Žert. 

Nehrozí však, že by na skladech zůstaly staré kusy jako takzvané „ležáky“. Modely Euro 4 jsou dnes už prakticky vyprodané. Může to být zapříčiněno mimo jiné i nevzhledným zvětšením výfukového ústrojí některých modelů po přechodu na novou normu, domnívají se prodejci.

Český trh má oproti západním zemím i zajímavé specifikum. Češi si nezvykli využívat specifické finanční nástroje a produkty. „V západní Evropě se obecně financuje na dluh více než 60 procent všech nákupů, důraz se klade na co nejnižší měsíční splátku tak, aby toto hobby příliš neohrozilo rodinný rozpočet. V České republice se financují motocykly výrazně méně, mnoho lidí stále pořizuje za hotové,“ tvrdí Heřmanský. 

Dlouhodobě roste i obliba individuální městské a příměstské dopravy na motocyklu, čemuž napomohla hlavně změna legislativy. Od roku 2013 je totiž možné řídit skútry s obsahem do 125 cm3 jen s řidičským oprávněním na osobní automobil. Odpadla tak povinnost dodatečného vzdělávání v autoškole. 

„Převládá zájem o kompaktní sportovně vypadající skútry spíše než o štíhlejší řešení s velkými koly. Je to zvláštnost, která je snad jen u nás, na Slovensku, v Maďarsku a v Portugalsku. A je ještě o to zvláštnější, protože větší kola by pro naše rozbité silnice dávala mnohem větší smysl,“ tvrdí Žert.

Městská a příměstská mobilita je i reálně jediný sektor, kde se u motocyklů výrazněji uplatňuje elektrifikace. Je patrná především u společností, jež za úplatu a přes mobilní aplikaci elektrické skútry půjčují. 

„Zájem o naše sdílené skútry je stále velký a počet nově registrovaných i aktivních uživatelů roste,“ řekl mluvčí společnosti BeRider David Beška a dodal, že podobný trend zaznamenali i u firemní klientely, kde jsou poukazy na jízdu vítány jako zaměstnanecký benefit. „S firemní klientelou intenzivně pracujeme, aktuálně na nás jezdí vedle klasických uživatelů také kurýři firem Bolt, Wolt a DámeJídlo,“ dodává mluvčí konkurenční společnosti Blinkee Tereza Veselá. 

Přesto se ale i tradiční značky snaží na novém elektrickém trhu prorazit. „Letos na jaře jsme oznámili vytvoření nové, samostatné značky pod názvem LiveWire. Pro řadu našich tradičních zákazníků je náš vstup do elektromobility téměř nepochopitelným krokem, na druhou stranu je nutné vidět to velké množství lidí, pro které je právě naše zaměření na elektromobilitu tím hlavním důvodem ke koupi,“ komentuje Heřmanský vstup značky Harley-Davidson do nového sektoru.

Bohužel se zvyšující počet motorkářů podepsal i na počtu smrtelných nehod, přestože počet úmrtí v ostatních kategoriích klesá. V období od ledna do srpna policie eviduje 52 úmrtí motorkářů, což představuje meziroční nárůst o devět obětí. V osobních autech zemřelo ve stejném období 147 osob, což při počtu najetých kilometrů i počtu vozidel představuje výrazně menší riziko.

Výrobci motocyklů si jsou však problému vědomi a představují stále nové inovace. „Hodně se pracuje na elektronice, standardem jsou už ABS, elektronický plyn a palivové mapy. Přibývá i přisvěcování do zatáček, tempomat, elektronický podvozek, náklonové ABS nebo se elektronicky kontroluje, aby motorka nešla na zadní kolo,“ uvádí novinky oblastní manažer Faber Moto Adam Žert.

Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?

 

Autor: František Mühlfeit

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah