Na hlavním nádraží začíná být těsno, od září přibudou další spoje

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Pražské hlavní nádraží praská ve švech. I když od jeho poslední rekonstrukce uplynuly teprve čtyři roky, začíná již v současnosti chybět prostor pro vlaky i pro cestující.

„Kapacita hlavního nádraží je v současnosti určitě na hraně,“ řekl pro E15 dopravní expert Vladimír Libý z Centra pro efektivní dopravu. Navíc od září situace na hlavním nádraží ještě zhoustne. Soukromý dopravce RegioJet totiž najede na plný provoz a k 14 současným spojům přibudou další čtyři. Od prosince pak začne z hlavního nádraží jezdit dalších 16 spojů nového dopravce Leo Express.

„Určitě bychom přivítali posílení kapacity železniční infrastruktury,“ říká mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj. Cestující mají často na nastoupení do vlaku jen velmi krátký čas, protože se na perón již tlačí další spoj. Navíc kvůli přetíženým kolejím musejí cestující v Praze více improvizovat, když hledají, u kterého nástupiště jejich spoj zastaví. „Například v Německu je jasné, které koleje slouží příměstským spojům a které dálkovým,“ dodal Aleš Ondrůj.

I u menších měst než je Praha, jako jsou například půlmilionové Drážďany, je navíc obvyklé, že vlaky mají k dispozici čtyři koleje. „Dvě jsou pouze pro dálkové spoje, další dvě pro příměstské vlaky a nákladní dopravu,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Na hlavní trase ve směru na Kolín však jsou k dispozici například jen tři koleje, jinde je spojení jen dvoukolejné.

Hlavní nádraží PrahaHlavní nádraží Praha | E15

Podle Libého by ke zlepšení situace v české metropoli pomohlo vybudování podzemních nástupišť pro příměstskou dopravu pod hlavním nádražím a nové koleje vedené v tunelech – takzvané Nové spojení 2. Tak, jak je obvyklé v západoevropských metropolích. Protože na projekt za desítky miliard nebudou v nejbližších letech peníze, zlepšily by podle něj situaci na nádraží alespoň levnější úpravy: vybudování osmého nástupiště a prodloužení jednoho z podchodů až na Churchillovo náměstí. Tím by se nádraží zpřístupnilo ve směru od Žižkova, Vinohrad a také studentům nedalekých kolejí Vysoké školy ekonomické, kteří nyní při cestě na vlak často riskují a přecházejí přes trať.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) alespoň s některými úpravami počítá. „V současnosti jsme zadali vypracování studie, která by nám za čtyři až pět měsíců měla naznačit, jaké by byly finanční, technické a časové nároky prodloužení podchodu k Churchillovu náměstí,“ uvedl pro E15 mluvčí SŽDC Pavel Halla. S vybudováním osmého nástupiště se podle něj nepočítá. „Špičky budeme řešit spíše lepším organizováním dopravy, využíváním odstavného nádraží pro otáčení souprav a podobně,“ dodal Halla.

Po dokončení rekonstrukce nástupišť hlavního nádraží za 1,6 miliardy korun v roce 2008 začaly do této stanice zajíždět všechny dálkové spoje, které do té doby jezdily například jen do Holešovic. Kapacita nádraží však již nestačila na všechny spoje příměstské dopravy, proto jich část musí končit na menších nádražích v jiných částech Prahy. Hlavním nádražím projde každý měsíc až milion cestujících.

Autor je redaktorem časopisu Profit