Na koleje se po letech vrací rekordman Kyklop

Kyklop

Kyklop Zdroj: Rainerhaufe, wikimedia

Česká železnice zažije koncem února jeden slavný návrat. Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) převezme z nymburských dílen Českých drah po kompletní renovaci unikátní lokomotivu zvanou Kyklop. Stroj z produkce ČKD byl vyroben před čtyřiceti lety pouze ve dvou prototypech, dodnes se zachoval jediný kus. Na důležitosti mu dodává především rychlost.

Kyklop stále drží tuzemský rekord mezi motorovými lokomotivami, na zkušebním okruhu v Cerhenicích dosáhl v sedmdesátých letech rychlosti 176 kilometrů v hodině. Jeho maximální provozní rychlost je 140 kilometrů v hodině.

Ve svých začátcích byl Kyklop k vidění například na rychlíku Ostravan mezi Prahou a Bohumínem, jeho sláva ale i kvůli poruchám rychle uvadala. „Je to jediná motorová lokomotiva české konstrukce, která má takto vysokou maximální rychlost. Bohužel se v jejím vývoji a výrobě nepokračovalo,“ řekl serveru E15.cz šéf VÚŽ Antonín Blažek. Následky tohoto rozhodnutí nese česká železnice dodnes.

Tuzemský průmysl následně v oboru dieselových strojů ustrnul v rychlostech do 100 kilometrů v hodině, což platí dodnes. Místo Kyklopa nastoupila svou vítěznou cestu pomalejší lokomotiva Brejlovec, která stále jezdí a díky výraznému designu se stala legendou. Posledního Kyklopa odkoupil VÚŽ od mateřských Českých drah v neprovozním stavu za necelé dva miliony korun, což je zhruba cena šrotu. Lokomotiva po převzetí 20. února absolvuje řadu zkoušek na okruhu a pak ji čeká schvalovací proces u Drážního úřadu.

Práce nejen jako exponát

Vedle role historického exponátu ji čeká i tvrdá práce, zůstane v majetku VÚŽ a na jeho okruhu bude sloužit mimo jiné jako brzdící mašina. Předtím ji ale chce ústav představit s náležitou slávou veřejnosti, na její počet vydá i knihu. Podobných ovací by se měl dočkat neméně unikátní stroj, osobní motorový vůz Stříbrný šíp z konce třicátých let. O něm už server E15.cz několikrát psal, dokončení jeho totální rekonstrukce se ale neustále oddaluje. Původní plány hovořily o vyjetí v září 2013, nyní je pravděpodobnější jaro 2016.

Rovněž Stříbrný šíp loni ziskový Výzkumný ústav železnic odkoupil od Českých drah, což by mělo celou akci dovést ke zdárnému konci. „Máme lepší možnosti financování a především uvedení vozidla do provozu,“ uvedl Blažek. VÚŽ za motorák zaplatil tři miliony korun, navíc drahám proplatil dosavadní náklady na renovaci ve výši 14 milionů. Další miliony si vůz ještě vyžádá. „Z větší části je už hotový, má pohony a pojezdy, zbývá dodělat okna, interiéry, stanoviště strojvedoucího a některé další věci. Do provozu bychom ho rádi uvedli zhruba za rok,“ dodal manažer. Stříbrný šíp by měl být po renovaci umístěn v Praze a sloužit k nostalgickým jízdám, případně vozit klienty cestovních kanceláří a jezdit na objednávku firem.