Na kterých silnicích je opravdu nebezpečno? Ty české mezi ně nepatří

dopravní nehoda (ilustrační foto)

dopravní nehoda (ilustrační foto) Zdroj: Sedmicka

Které země mají nejbezpečnější silnice? A kde je naopak lépe vůbec nevyjíždět? Přehledné srovnání spolu se zajímavými doplňujícími informacemi nabízí interaktivní mapa roadskillmap.com.

Projekt neziskové organizace Pullitzer Center srovnává země světa podle počtu obětí dopravních nehod na 100 tisíc obyvatel. Navíc ukazuje podíly jednotlivých kategorií účastníků silničního provozu, od cestujících v autech přes motocyklisty a cyklisty až po chodce. Mapa pracuje s údaji za rok 2010. Nezachycuje tak setrvale pozitivní trend v některých evropských zemích včetně České republiky. Zatímco roadskillmap.com uvádí pro ČR 802 obětí dopravních nehod, tedy 7,6 na 100 tisíc obyvatel, v roce 2013 už to bylo 581 osob (5,5 na 100 tisíc).

Mapa navíc nezohledňuje dopravní výkon. Při přepočtu na „člověkoautokilometry“ by si země jako Německo nebo USA vedly ještě lépe, hůře by naopak z přehledu vyšly málo rozvinuté země s řídkým provozem a nízkým průměrným ročním nájezdem. Z mapy lze například vyčíst, že v roce 2010 bylo na českých silnicích bezpečněji než na Slovensku (9,4) či v Chorvatsku (10,4), ale i Belgii (8,1).

Německo vychází stejně dobře jako Irsko či Dánsko (4,7), ačkoliv na víc než polovině tamní dálniční sítě neplatí žádné rychlostní omezení. Hůř je na tom i Rakousko s tradičně neoblomnými policisty (6,6) nebo Francie, kde za posledních deset let policie výrazně přitvrdila v měření rychlosti (6,4).

Nejbezpečnější je patrně Severní Korea

Severní Korea nahlásila v roce 2010 nulový počet mrtvých na svých silnicích. Světová zdravotnická organizace (World Health Organization, WHO) se však domnívá, že zdejší mírný silniční provoz připravil v roce 2010 o život přes 2600 lidí.

Celosvětovým premiantem mezi průmyslově vyspělými zeměmi je Švédsko. 266 nahlášených obětí dopravních nehod, to jsou tři osoby na 100 tisíc obyvatel. Na opačném konci stojí Nigérie s více než desetkrát horším výsledkem. 5279 mrtvých snad nevypadá ještě tak hrozně. WHO nicméně odhaduje, že skutečný počet obětí přesahuje padesát tisíc!

Vysoká nehodovost v Nigérii je ovlivněna především faktem, že v zemi nebylo donedávna nutné skládat zkoušky - úřední oprávnění usednout za volant se dalo jednoduše koupit.

Africký kontinent obecně je specifický vysokým podílem chodců na obětech nehod - tvoří těžko uvěřitelných 38 procent. Smutné prvenství v tomto ohledu patří Libérii, kde chodci tvoří 66 ze sta lidí zabitých při dopravních nehodách.

Jiří Červenka píše pro web Autorevue.cz