Na německém dopravním trhu se schyluje k cenové válce

Ilustrační foto

Ilustrační foto

V byznysu vnitrostátní osobní přepravy v Německu se schyluje k tvrdému konkurenčnímu boji. Od prvního ledna totiž Německo konečně liberalizovalo autobusovou přepravu. Na dlouhých vzdálenostech, které dříve směla obsluhovat pouze vlaková doprava, teď smí přepravovat i autobusy. Lze očekávat cenovou válku mezi dravci.

Liberalizace německého autobusového trhu je dopravní revolucí. Železnice měla na dálkové spoje monopol, který trval 80 let. Ten měl dráhu chránit před nebezpečím krachu, který by levná autobusová konkurence mohla přinést. Autobusové spojení mezi místem A a místem B tedy v Německu dostalo povolení pouze tehdy, když na trase neexistovalo vlakové spojení. S tím je nyní konec.

„Těší nás, že je to konečně u konce. Teď to bude napínavé,“ řekl serveru Spiegel Online André Schwämmlein, ředitel mnichovského přepravce Flixbus. Experti čekají, že se výrazně sníží cena a až o pětinu zvýší nabídka.

Než začnou po Německu jezdit levné autobusy, ale bude ještě chvíli trvat. Každá linka totiž bude potřebovat licenci, kterou musí schválit každé město, kde má autobus zastavovat. Žádosti o trasy začnou být teprve nyní posuzovány. Autobusoví dopravci budou nadále v některých ohledech omezeni: trasa musí mít aspoň 50 kilometrů, mezi dvěma zastávkami musí uplynout 60 minut atd. Regulátorům šlo o to, aby nové dálkové autobusy fungovaly hlavně na trasách o délce 300-400 kilometrů. Tam totiž autobus může co do rychlosti konkurovat vlakům.

Na dálkové trasy se chystají ostřílení dravci. Deutsche Touring, která chystá 40 nových spojů. Do boje jdou i Veolia Verkehr a National Express. Kromě zavedených firem cítí šanci také nováčci jako Flixbus, DeinBus nebo MeinFernbus, kteří sní o vybudování celostátní sítě. Na nový trh pokukují ale i dvě těžké váhy z jiného oboru. A to Deutsche Post a ADAC. Jejich nástup by mohl malé hráče ohrozit. Příštích několik měsíců bude vskutku zajímavé německý dopravní trh sledovat.