Na Slapech má vyrůst obří lodní výtah za 2,5 miliardy
„Lodní zdvihadlo na Slapech je technicky nejzajímavějším projektem na vltavské vodní cestě,“ řekl šéf ŘVC Jan Skalický. Současně je také nejsložitějším, které ředitelství na Vltavě řeší. Po svahu povede kolejová dráha, v níž lana s protizávažími mají zdvihat lodě ve vaně o rozměrech 45 krát šest metrů.
Pro vplutí lodí do přehrady bude muset být vykopán stopadesátimetrový tunel, navíc napojený na plavební komoru. Ta bude vyrovnávat až dvoumetrové výkyvy hladiny. Jen pouhá hmotnost vany naplněné vodou dosáhne tří tisíc tun. Cesta přes hráz by lodi měla trvat přibližně hodinu. Nyní je na Slapech jediným způsobem dopravy traktor s přívěsem, na který ve vodě loď najede.
Plánovaná lodní zdviž na Slapech | Plánovaný lodní výtah na Slapech (na obrázku vlevo) | Vizualizace lodního zdvihadla na Slapech (zdroj: Pöyry Environment)
Plavbě z Prahy do Českých Budějovic brání vedle Slap také přehrada Orlík. Zdviž pro lodě o hmotnosti až 300 tun přes sedmdesátimetrovou orlickou hráz by měla být hotova o pět let později než na Slapech. Žlab pro ni je v hrázi od počátku stavby vybudován, její zprovoznění by mělo stát asi miliardu korun.
O financování zdvihadel Skalický nechce spekulovat. Podle něj by ale mělo jít o modely státní investice, podporu evropských fondů i zdroje ze soukromé sféry.
Služby pro plavidla na vltavské kaskádě v těchto dnech obohatila marina u hotelu Atlantida ve Staré Živohošti. Vedle kotviště pro 80 lodí za tři roky vyrostla jediná čerpací stanice mezi Mělníkem a Českými Budějovicemi. Zájemci natankují Natural 95 i naftu.
Rovnoměrná síť podobných servisních stanovišť na tuzemských řekách je dlouhodobým cílem ŘVC. Podle jeho údajů je dnes v ČR registrováno na 10 tisíc malých plavidel a ročně jich přibývá přibližně tisícovka. Malý lodní výtah, který již přepravuje přes orlickou hráz plavidla do 8,5 metru délky, jen za loňský rok obsloužil 700 lodí.