Nákladní doprava zažila krušný rok, další ji čeká

Nákladní doprava

Nákladní doprava Zdroj: ctk

Loňský rok byl pro pozemní nákladní dopravu jeden z nejhorších vůbec. Statistiky ministerstva dopravy ukazují, že čeští silniční dopravci loni přepravili nejméně zboží minimálně od počátku století. Naopak osobní doprava se může pochlubit úspěchem na železnici. Ta se odrazila ode dna, počet cestujících již druhým rokem roste.

Na korbách českých náklaďáků loni putovalo celkem 339 milionů tun, meziročně o tři procenta méně. Klesal i další důležitý údaj, kterým jsou výkony v tunokilometrech. Ten zohledňuje i vzdálenost, kterou kamiony ujedou. Pokud se vzdálenosti zkracují, dopravci od zákazníků inkasují méně peněz. „Obávám se, že ten trend bude pokračovat i nadále.

Cítíme, že většina zákazníků z řad obchodních i výrobních firem nezná svoji perspektivu pro letošní rok,“ uvedl generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Podle něj se existenční problémy dotýkají především malých dopravců, z nichž loni z trhu zmizelo podle odhadů Česmadu 15 procent. „Další ale zároveň stále vznikají,“ doplnil Špryňar.

Nákladní doprava - silniceNákladní doprava - silnice | E15

Podle údajů Českého statistického úřadu za loňská tři čtvrtletí ubývá na silnicích především potravin, dřeva, chemických látek, automobilů nebo nábytku, na poklesu se podepisuje i výrazný útlum ve stavebnictví. Naopak roste přeprava elektroniky nebo zásilek v podobě balíků. „Doprava je vyloženě funkcí výkonu ekonomiky. Pokud se nebude dařit hospodářství, nebude se dařit ani dopravě,“ řekl analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

S tím souhlasí i profesor dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Dodává ale ještě jeden aspekt. Podle něj přibývá logistických center, která dovolují účelnější skladování a zkracují distribuční kanály. Právě skladování a další pomocné činnosti vytáhly loni tržby celého odvětví o jedno procento výše, samotná pozemní doprava však o procento z tržeb přišla. Statistiku navíc zachraňuje potrubní doprava, neboť průtok ropy loni dosáhl čtyřletého maxima.

Úbytek přepravovaného zboží se netýká pouze silnic a dálnic. Svorně na brzdu šlápla i železniční a vodní doprava. Na železnici jde pokles na vrub především státní firmy ČD Cargo, která se dlouhodobě a problematicky vyrovnává se ztrátovou kusovou přepravou, přišla ale i o část uhelných a dalších přeprav. Objem zboží na státních vlacích se zmenšil o sedm procent na 73 milionů tun.

Nákladní doprava - vodaNákladní doprava - voda | E15

Soukromým konkurentům, jako je AWT nebo Unipetrol Doprava, se podařilo dosáhnout alespoň stagnace, jejich výkon v tunokilometerch ale výrazně narostl. Vlaky soukromníků tak jezdí na stále větší vzdálenosti. „Rostoucí vzdálenost přepravy potvrzuje, že největší konkurenční výhodou české železnice je její poloha. Je přirozeným logistickým uzlem Evropy,“ uvedl nedávno Petr Jonák z AWT.

Nákladní doprava - železniceNákladní doprava - železnice | E15

Zvláštní kapitolou je vodní doprava. Čeští rejdaři reprezentovaní hlavně společnostmi ČSPL a EVD-Sped. si nestěžují na nezájem zákazníků, ale na nejisté plavební podmínky na příhraničním úseku Labe. Oscilace jejich výkonů se proto odvíjí od počtu plavebních dnů v roce.

Osobní dopravaOsobní doprava | E15

Do mozaiky celého odvětví zapadá i nákladní letecká doprava. Ta spadla z předloňských necelých 12 tisíc tun na loňských sedm tisíc tun. Moos ovšem nevidí blízkou budoucnost nákladní dopravy tak černě jako někteří dopravci. „Evropská ekonomika sice v posledních letech přesunula část kapacit na východ, objevují se ale nové technologie a v souvislosti s nimi i nové výrobní kapacity. S tím porostou i dopravní potřeby,“ je přesvědčen akademik.

Renesance vlaků

Na rozdíl od nákladní dopravy zaznamenala osobní doprava loni významný úspěch. Ten se týká vlakové dopravy, kde počet cestujících vzrostl o tři procenta na 173 milionů. Jde zároveň o čtyřleté maximum. Výkon v takzvaných osobokilometrech, což je součin počtu cestujících a ujetých kilometrů, se zvedl dokonce o osm procent. To znamená, že se lidé přepravují na stále větší vzdálenost. „Nárůst je důsledkem masivní modernizace vozového parku na železnici v posledních letech, postupného dokončování železničních koridorů i vstupu konkurence na železniční trh v dálkové dopravě,“ uvedl šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Podle něj se konkurenci Českých drah v podobě vlaků RegioJetu a Leo Expressu podařilo přivábit na koleje nové cestující, kteří dříve dávali přednost autům. Naopak meziměstským linkovým autobusům cestující stále ubývají, mírně ale setrvale klesá i počet pasažérů v MHD. A to přesto, že oficiální statistika loňského roku ukazuje růst. Ten je ale dán mimořádným výkyvem směrem dolů v roce 2011, který byl způsoben zpětným odkupem neplatných jízdenek v pražské MHD po úpravě cen jízdného.