Němci vybírají nového provozovatele mýtného systému. V tendru jde o stovky milionů eur

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Německá dálnice
německá dálnice (ilustrační foto)
Mýtná brána
Mýtná brána
Mýtná brána
6
Fotogalerie

Plánované rozšíření dálničních poplatků i na osobní vozy ale Němci možná přehodnotí po zářijových volbách.

Začínající tendr na nového operátora mýtného systému na německých dálnicích rozhodne o firmě, která si přijde na stovky milionů eur. „Výběr proběhne v několika kolech po zářijových spolkových volbách. Vítěz by měl být znám na počátku roku 2018,“ dodal ředitel kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu Adam Jareš.

Náklady na provoz mýtného systému mají být asi 210 milionů eur ročně. Zajímají se o něj společnosti IBM, Shell, Albertis nebo Eventim, uvedl německý deník Handelsblatt.

 

Favoritem tendru by měl být operátor Toll Collect, který provozuje dosavadní systém na mýto od kamionů. Jde o společný projekt Deutsche Telekom, Daimler a francouzského silničního operátora Cofiroute. Uskupení získalo od roku 2005, kdy bylo mýto na kamiony zavedeno, už 7,7 miliardy eur.

Nyní by systém mohl být rozšířen i o mýto osobních vozů. Tyto úvahy nicméně vyvolaly kontroverzi v EU i v samotném Německu. Systém by totiž musel být pro osobní vozy upraven. Pozici Toll Collect navíc znejistily spekulace o odchodu firmy Daimler, která v něm drží podíl 45 procent. Možný je prodej společnosti Cofiroute, ale i dalším zájemcům.

Volby do spolkového sněmu 24. září mohou celý plán zastavit. Proti mýtu pro osobní vozy se postavili Zelení a sociálnědemokratická SPD. Nesouhlasí také autoklub ADAC. „Vlastně nikdo kromě CSU nechce mýtné,“ řekl v rozhovoru s časopisem Motorwelt Martin Schulz, kandidát SPD na kancléře. Systém se prý nevyplatí.

Trvá také spor mezi ministerstvem dopravy a Evropskou komisí, které se nelíbí, že díky daňové kompenzaci německých řidičů by platila dálniční mýto v podstatě jen zahraniční auta. To označil za diskriminační i premiér Bohuslav Sobotka.

Německé mýtné v číslech

 • Ročně na výběru mýta Německo získává kolem 4,5 miliardy eur.

• Po zpoplatnění dálnic i pro osobní vozy, které bylo uzákoněno letos v březnu a které by mělo začít fungovat v roce 2019, vzrostou výnosy o dalších půl miliardy eur.

• Zájemci o provozování nového mýtného systému se mohli přihlásit do konce července. Vítěz získá kontrakt na 12 let s možností prodloužení o tři roky. Rozhodnout má ze 70 procent nabídnutá cena a z 30 procent kvalita řešení.

• Poplatek se nevztahuje na elektromobily, motorky, záchranky a auta osob se zdravotním postižením.

• Zahraniční řidiči budou platit mýto na benzinkách nebo elektronicky přes internet, či dokonce i mobil. Uvedou poznávací značku vozu a jeho detailní technické parametry, podle nichž se poté stanoví sazba.

• Nejdražší mýtné bude 130 eur za rok, které zaplatí například majitelé aut – veteránů.

• Řidiči nebudou muset na auto lepit žádné viněty: Dálniční známka totiž bude mít jen elektronickou podobu, poznávací značka vozu bude v systému elektronicky spojena se samotnou platbou.

• Kontrolovat platbu mýtného budou snímače umístěné u silnice nebo na kontrolních vozech.