NKÚ: Dodatečně schválená myčka vagónů v Brně má návratnost 75 let

Stavba železničního koridoru

Stavba železničního koridoru Zdroj: ctk

Nejvyšší kontrolní úřad nachytal železničáře. U pěti projektů modernizace železničních dopravních uzlů zjistil, že ceny byly proti původním smlouvám navýšeny o osm až 19 procent. Zvlášť pikantní je také příběh brněnské myčky vagónů za 300 milionů korun.

Úřad prověřoval stavbu železničních uzlů v letech 2009 až 2012. Z kontrol rovněž vyplynul další závažný fakt, že ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) nemají z hlediska finančních možností v modernizaci železnice jasně stanovené priority.

Nevyhovující model financování

NKÚ dále uvedl, že v průběhu přípravy a modernizace železničních uzlů se významně měnily finanční a časové parametry projektů. Problematické jsou i nejasně rozdělené rozhodovací pravomoci mezi ministerstvem a SFDI.

„Modernizaci železnice nejvíce komplikuje nastavení financování projektů - peníze na ně se totiž rozdělují vždy jen na jeden rok, aniž by byly zajištěny prostředky na roky další,“ uvedl NKÚ. Projekty jsou přitom převážně otázkou více let, někdy i desetiletí.

Ministerstvo dopravy například v rámci projektu modernizace odstavného nádraží v Brně dodatečně schválilo vybudování myčky vagónů. Kontrolorům ale nepředložilo žádný doklad, který by prokazoval ekonomickou efektivnost a návratnost této investice.

„Myčku Správa železniční dopravní cesty postavila za 305,7 milionu korun. V roce 2011 ji pak pronajala soukromé společnosti za čtyři miliony korun za rok. Investiční náklady na postavení myčky by se tak bez započtení inflace a jejího opotřebení měly SŽDC vrátit za 75 let,“ uvedl NKÚ.

SŽDC se brání

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský ve vyjádření pro E15. cz absenci ekonomické analýzy před stavbou myčky popřel: „Myčka a s ní spojované stavební a provozní náklady byly součástí podrobné CBA analýzy, která proběhla a byla předložena nejen NKÚ, ale i při všech schvalovacích procesech projektu, ať už na ministerstvu dopravy nebo na SFDI.“

Ptačinský upřesnil, že po ukončení investiční akce byla myčka Stavební správou Olomouc v říjnu2010 předána do užívání Správě dopravní cesty Brno. Dále SŽDC realizovala výběrové řízení na nájemce a provozovatele. Na základě této veřejné soutěže bylo zařízení pronajato firmě TSS – Traťová strojní společnost za zhruba čtyři miliony ročně.

„SŽDC se i nadále soustředí na svůj hlavní obor a to je správa dráhy, přitom splňuje i tuto službu majitele dráhy, aniž by musela nabírat další zaměstnance a zvyšovat tak daňové a další provozní náklady společnosti. V případě vlastního provozu by totiž SŽDC kromě samotné pořizovací hodnoty na sobě nesla i provozní náklady a náklady na zaměstnance,“ vysvětlil mluvčí současný přístup instituce.

V tomto konkrétním případě pronájmu myčka dle SŽDC naopak generuje milionový zisk nehledě na procento jejího využívání a další provozní rizika. „SŽDC není komerční subjekt a proto jejím účelem generování zisku, ale poskytování služby státu všem operátorům,“ zdůraznil Ptačinský.

Nedostatky kontroloři zjistili i v zadávání veřejných zakázek. SŽDC u kontrolovaných projektů zadávala dodatečné stavební práce v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by prokázala splnění všech zákonných podmínek. U jedné nadlimitní zakázky neoprávněně zkrátila lhůtu na podání nabídek.

Milan Chovanec: Doprava si zaslouží vlastní ministerstvo