Mikromobilita se chce vrátit silnější než dřív. Koloběžek přibude | E15.cz

Nová vlna elektrokol a koloběžek zaplaví ulice. Lime či Bolt se chtějí vrátit silnější

Jiří Liebreich

Vstoupit do diskuze
0

Poptávka po sdílených elektrokolech, koloběžkách či skútrech se ve světě kvůli pandemii koronaviru propadla o desítky procent. Ze stejné příčiny se ale bude část veřejnosti vracet do městské hromadné dopravy jen zvolna či vůbec, věří provozovatelé služeb typu Lime, Rekola či Freebike, které loni jen v Praze zaznamenaly 1,7 milionu výpůjček. Hráči na trhu mikromobility si uvědomují možný potenciál růstu a neváhají na něj vsadit vysoké investice.

Například evropská přepravní platforma Bolt, která sdílí také elektrokola a koloběžky ve více než třiceti zemích, investuje v příštím roce přes dvě a půl miliardy korun. Svou flotilu ve stovce převážně evropských měst rozšíří na 130 tisíc kol a koloběžek. Bolt tvrdí, že se tak stane největším evropským poskytovatelem těchto služeb. V Česku kromě Prahy působí v Pardubicích, Olomouci a Boskovicích.

„Na expanzi našich služeb máme v Česku pro příští rok připraveno několik set milionů korun. Sdílených prostředků provozujeme přibližně tisíc. Tento počet chceme zvyšovat a pronikat do dalších českých a moravských měst,“ uvádí manažer pro kola a koloběžky Boltu Martin Zajíc. „Věříme, že města budou ještě více upřednostňovat malé a ekologické dopravní prostředky,“ dodává.

Restart služeb po koronaviru by nemusel trvat dlouhé roky. Například londýnské koloběžky Lime už v červnu využil denně více než dvojnásobek uživatelů než před pandemií. Jedna koloběžka tak byla denně využita v průměru 4,5krát, napsal šéf firmy Wayne Ting s tím, že mezi únorem a dubnem stoupla o třetinu průměrná doba, kterou uživatel strávil na koloběžce.

„Lidé se teď vyhýbají veřejné dopravě. Očekáváme, že jich více ocení výhody mikromobility, jež není módou, ale trendem, který tu zůstane,“ říká provozní manažer Lime Ondřej Široký. Firma v létě nasadila dvě stovky koloběžek v Brně a s expanzí do dalších měst počítá i pro příští rok.

O potenciální nové uživatele se neperou jen největší hráči. V Česku letos na jaře začala fungovat franšíza polské společnosti blinkee.city nabízející sdílené skútry. „Naši uživatelé podle průzkumu preferovali individuální dopravu před hromadnou právě kvůli menšímu riziku nákazy COVID-19,“ podotýká jednatel společnosti Jan Kanta.

Mikromobilitě věnují pozornost také automobilky. Na loňském autosalonu v Ženevě představila Škoda Auto městský koncept elektrokola Klement. Provozuje také platformy BeRider, HoppyGo a Uniqway. Automobilka také spolupracuje s německou společností Nextbike, jež v Česku nabízí sdílená kola mimo jiné i v Mladé Boleslavi. Podobně postupuje mnoho dalších automobilek. Vlastní společnost pro městskou mobilitu například letos představil Seat.

V Česku mikromobilita v posledních letech zažívala vzestup. Nejvýznamnější trojka – Lime se svými koloběžkami a tuzemské služby sdílení kol Rekola a Freebike – zaznamenaly loni v Praze 1,7 milionu výpůjček, přičemž uživatelé najeli přes tři miliony kilometrů. Ve špičkách využívalo jeden prostředek až dvacet osob denně.

Rychlý nástup mikromobility provázely i nepříznivé důsledky od konfliktů s chodci přes „bourání“ řad zaparkovaných prostředků až po mediálně vděčné „parkování“ ve Vltavě. Služby využívané k individuálnímu přesunu na krátké vzdálenosti si však nepochybně získaly řadu pravidelných uživatelů, kterou se provozovatelům daří dál rozšiřovat.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!