Nové německé mýtné zdraží část přepravy, tvrdí čeští dopravci

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Wikimedia Commons (public domain)

Zavedení povinnosti platit na německých silnicích mýtné i pro kamiony těžší než 7,5 tuny postihne část tuzemských dopravců. Podle mluvčího Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe se zpoplatnění ale na celkovém objemu mezistátní výměny zboží mezi Českem a Německem ale nikterak neprojeví. Jednotlivé firmy, které v minulosti vsadily na přepravu zboží menšími nákladními vozidly, ale povinnost nepříjemně zaskočila.

Nyní mýtné na německých silnicích platí jen pro vozidla nad dvanáct tun, povinnost platit i pro vozidla těžší než 7,5 tuny začne platit od října. Jednou z firem, která bude kvůli rozšíření mýtných poplatků zdražovat je, liberecká C. S. Transport. Podle jejího jednatele Petra Fily by se cena přeprav měla pro zákazníky zvýšit asi o dvě koruny na kilometr. U přeprav vozidly těžšími než 12 tun, kterých se říjnové změny mýtného netýkají, zůstanou ceny na stejné úrovni.

Opatření se v Německu projeví u lokálních krátkých přeprav na menší vzdálenosti, předpokládá jednatel děčínské spediční firmy Bohemia Cargo Jan Kučera. Náklady na přepravu mezi hlavními terminály, které zpravidla zajišťují velké kamiony, zůstávají stejné, zatímco rozvozy z terminálů ke koncovým zákazníkům v německých regionech poplatek zasáhne, dodal.

Nový poplatek se podle něj může promítnout do třetiny přepravních výkonů, přesto ale čeká, že zavedení nové povinnosti významný vliv v silniční nákladní dopravě mít nebude.

Přes 15 tisíc zpoplatněných kilometrů

V Německu je pro kamiony zpoplatněno zhruba 12 800 kilometrů dálnic a zhruba 2300 kilometrů silnic první třídy, které mají dva pruhy v obou směrech. Do budoucna se počítá se zavedením dálničního poplatku pro osobní auta.

Německá vláda předpokládá, že letos rozšíření mýtného o nákladní vozidla těžší než 7,5 tuny přinese do rozpočtu 115 milionů eur (3,1 miliardy korun). Od příštího roku by měl roční výnos z rozšíření mýtného činit 380 milionů eur (10,4 miliardy korun).

Návrh zákona kritizovali opoziční Zelení, podle nichž nejde rozšíření mýtného dost daleko. Strana žádala zpoplatnění všech silnic první třídy pro všechna nákladní vozidla bez ohledu na jejich hmotnost. Rozšíření se totiž netýká nákladních vozidel s hmotností od 3,5 tuny do 7,5 tuny, které například v Česku na dálnicích mají povinnost platit mýtné od roku 2010.