Nové přístavy prozatím nevydělávají. Stát navíc nemá lidi

Čekání. Provoz v přístavu v Hluboké nad Vltavou má výrazně ožít příští rok po otevření plavební komory u Týna nad Vltavou. Tím se otevře cesta pražské a orlické flotile na jih.

Čekání. Provoz v přístavu v Hluboké nad Vltavou má výrazně ožít příští rok po otevření plavební komory u Týna nad Vltavou. Tím se otevře cesta pražské a orlické flotile na jih. Zdroj: Jan Sindelar, E15

Stály dohromady stovky milionů, ale ještě nějaký čas na ně bude erár doplácet. Výnosy z nových státních přístavů pro rekreační plavbu na horní Vltavě a Baťově kanálu zatím jejich provoz nepokryjí. „Stále se ještě zavádějí,“ uvedl zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

V centru pozornosti je především přístav Hluboká nad Vltavou, který je s více než sedmdesáti místy pro lodě největší v republice. Výstavba stála 200 milionů korun. Roční náklady na provoz včetně nutné údržby odhadovalo ŘVC při loňském otevření na zhruba milion korun.

K pokrytí této částky je ale daleko. Dlouhodobé stání na sezonu od května do října využívá osmnáct lodí, což při ceně deset tisíc korun nepokryje ani služby správce. Tím je podle zjištění deníku E15 firma Meliorace České Budějovice. ŘVC si ji najalo, neboť na obsluhu přístavů nemá vlastní lidi. Další příjmy má přístav z krátkodobých stání. Pokud jde o rentabilitu, ředitelství vkládá naděje do otevření vodní cesty na Orlík před příští sezonou.

„Řada majitelů lodí na Orlíku pochází z Českých Budějovic a budou chtít mít loď blíže,“ doplnil Bukovský. Podle něj splavněním Vltavy zájem o Hlubokou prudce vzroste. ŘVC rovněž uvažuje o zvýšení cen za stání. Jenže už nyní se potýká s konkurencí čtyři kilometry vzdáleného přístavu v Českém Vrbném, který samo stavělo. Správa přístavu však kvůli protipovodňové funkci připadla netradičně Povodí Vltavy. To se cenovou politikou ŘVC neřídí, nasadilo o více než polovinu nižší ceny oproti Hluboké. Měsíc stání ve Vrbném stojí 750 korun, na Hluboké téměř dva tisíce korun. Povodí zatím neví, zda bude s poplatkem hýbat, rozhodne se až po sečtení nákladů letošní sezony.

Ředitelství vodních cest poukazuje na to, že nemůže jít výrazně pod ceny soukromých přístavů, a odmítá spojitost cen se soukromým správcem na Hluboké. Ceny v soukromých přístavech, jichž je drtivá většina, přitom v posledních letech rostly. Například v Praze na Císařské louce lze v létě umístit menší loď na měsíc za 3900 korun. Poslední z trojice státních rekreačních přístavů je loni otevřený Petrov na Baťově kanále. Ani ten si zatím na provoz nevydělá, cenově se nachází zhruba uprostřed mezi Vrbným a Hlubokou. I tam se ŘVC rozhodlo využít služeb soukromého správce.