Nový aeroholding vydělal přes 300 milionů

Zachránit, co se dá. Generální ředitel Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák poprvé přiznal, že jedním z důvodů vzniku aeroholdingu byla záchrana výdělečných činností ČSA pro případ, že by pravidelná letecká doprava zkrachovala

Zachránit, co se dá. Generální ředitel Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák poprvé přiznal, že jedním z důvodů vzniku aeroholdingu byla záchrana výdělečných činností ČSA pro případ, že by pravidelná letecká doprava zkrachovala Zdroj: E15 Anna Vackova

Český aeroholding, který vznikl loni v polovině března, vykázal za loňský rok hrubý zisk 306 milionů korun. „Zisk plyne především z pronajímání nemovitostí letišti, sdílených služeb pro dceřiné firmy holdingu nebo pronajímání komerčních prostor obchodníkům,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 generální ředitel aeroholdingu Miroslav Dvořák.

Jde o předběžné neauditované výsledky. Zisk chce aeroholding použít na nákup dceřiných společností Českých aerolinií.
Proces začleňování jednotlivých firem do holdingu je v plném proudu. Pod střechu nové státní skupiny už patří charterová letecká společnost Holidays Czech Airlines, firma pro odbavení cestujících a letadel Czech Airlines Handling a personální poradce a call centrum CSA Services. Aeroholding za ně zaplatil Českým aeroliniím už kolem 1,3 miliardy korun. Na programu je už tedy pouze nákup údržbové společnosti Czech Airlines Technics a poté převod akcií samotných ČSA a také Letiště Praha. Podle Dvořáka nebude holding navzdory původním předpokladům potřebovat na nákup dcer ČSA žádný úvěr.

Zorientujte se v personáliích Českého aeroholdingu:

„Vypadá to, že to zvládneme sami,“ řekl ruzyňský superšéf.

Nákupy dcer od ČSA bez úvěrů umožňuje Dvořákovi právě Letiště Praha. Veškerý jeho nemovitý majetek dostal aeroholding v dubnu do vínku, od letiště teď inkasuje nájem. Holding navíc získal téměř miliardu ze zisku letiště za rok 2010. Přesto si okleštěné letiště loni udrželo podobnou ziskovost, hrubý zisk činí téměř miliardu korun.

Prodej majetku ČSA má odvrátit bankrot národního leteckého přepravce, čímž mají být zajištěny i výkony na letišti. A pokud by přece jenom přišel krach pravidelné dopravy ČSA, budou zachráněny alespoň nejvýnosnější činnosti, které díky aeroholdingu nespadnou do konkurzní podstaty aerolinií.

Hrubý zisk mateřské společnosti a jejích dcerHrubý zisk mateřské společnosti a jejích dcer | E15

Dcery ČSA vykázaly loni zisk 40 milionů

Všem dceřiným společnostem Českých aerolinií, které postupně končí pod křídly Českého aeroholdingu, se loni podle předběžných neauditovaných výsledků podařilo dostat do černých čísel. Nejlépe si vedla společnost pro odbavení cestujících a letadel Czech Airlines Handling, jejíž zisk před zdaněním činí téměř 32 milionů korun.

Handling je také jedinou z nových firem skupiny, která fungovala i celý rok 2010. Tehdy vykázala ztrátu 75 milionů. „Právě Handling nám loni udělal asi největší radost,“ řekl deníku E15 Dvořák. Podle něj se dcerám daří snižovat závislost na Českých aeroliniích, u odbavení klesl podíl ČSA za poslední tři roky z 80 na 60 procent.

Jak loni hospodařily státní firmy z leteckého byznysu

Firma Hrubý zisk 2011 (v mil. Kč) Hrubý zisk 2010 (v mil. Kč)
Český aeroholding 306
Letiště Praha 1000 1100
České aerolinie -300** 76
Holidays Czech Airlines* 2,1 -28
Czech Airlines Handling 32 -75
Czech Airlines Technics* 4,3 -44
CSA Services 2,5 4

*firma vznikla až ve druhé polovině roku 2010

* * předběžný odhad

Pramen: Český aeroholding, výroční zprávy

U dalších firem ze skupiny se dá spíše hovořit o černé nule, zisk je v řádu milionů. Společnost pro nepravidelnou dopravu Holidays Czech Airlines, která vznikla předloni v listopadu, vydělala za loňský rok 2,1 milionu korun před zdaněním. „Pokud se dnes letecká společnost udrží v kladné nule, je to úspěch. I proto, že se vypořádává s minulým dědictvím,“ tvrdí Dvořák. Holidays totiž vznikla z cestovní kanceláře, jejíž kumulovaná ztráta prý stále ovlivňuje hospodaření nástupnické letecké firmy. Za rok 2010 měly Holidays ztrátu 28 milionů.

Loni vydělala i údržba pod hlavičkou Czech Airlines Technics. Z předloňské ztráty přes 44 milionů se dostala do hrubého zisku 4,3 milionu. Lepšímu výsledku zabránily podle Dvořáka neuvážené nákupy náhradních dílů z minulých let. Firma teď má skladem například bezcenné díly na staré stroje ATR 72. Personálně-poradenská firma a call centrum CSA Services hospodařila loni se ziskem 2,5 milionu korun.

Dvořák také poprvé přiznal, že jedním z důvodů vzniku aeroholdingu byla záchrana výdělečných činností ČSA pro případ, že by pravidelná letecká doprava zkrachovala. Výsledky samotných ČSA za loňský rok ještě nejsou uzavřeny, předběžně se ale počítá se ztrátou kolem 300 milionů korun.

Zdaleka nejlukrativnější součástí skupiny Českého aeroholdingu ale bude Letiště Praha. To sice loni přišlo o veškerý nemovitý majetek, zisk se ale podobá tomu předloňskému. Při obratu 5,4 miliardy vydělalo letiště téměř miliardu hrubého, meziročně asi o sto milionů méně.