Obří stávka na evropském nebi: Dispečeři bojují proti snižování nákladů

Řízení letového provozu

Řízení letového provozu Zdroj: RLP

Nebe nad Evropou zachvátí 12. června protest letových dispečerů. Zatím sice spíše symbolický, v některých zemích však dojde i na regulérní stávku. Řídící letového provozu napříč Evropou spojili síly, aby vyjádřili nesouhlas s posledními kroky Evropské komise. Ta totiž pošle ještě v červnu do Evropského parlamentu novou verzi projektu Jednotné evropské nebe (Single European Sky), označovanou jako SES2+. V dokumentu je přitom řada věcí, které se dispečerům nelíbí.

„V zájmu bezpečnosti letového provozu odmítáme neustálé a nesystémové změny projektu Jednotné evropské nebe, které se neohlížejí na svoje riskantní důsledky,“ uvedl za českou organizaci dispečerů CZATCA její prezident Stanislav Mrázek. Podle něj komise příliš tlačí na snižování nákladů, navíc hrozí sankcemi za neplnění plánu. Ovlivnit hustotu provozu (a tím i příjmy) Řízení letového provozu přitom není v silách dispečerů.

Jádrem sporu jsou i takzvané funkční bloky, které mají být pilířem bezbariérového evropského nebe. Po vzniku bloků, tedy rozdělení evropského vzdušného prostory na jakési čtverce či obdélníky, by jednotlivá národní střediska přestala navádět letadla v rámci státních hranic. Jejich teritoriem by se stal funkční blok, čímž se řadě z nich zmenší pole působnosti. Tím ubude i počet pracovních míst. Původně se měly na blocích dohodnout jednotlivé státy, nyní to vypadá, že čtverce namaluje na mapě komise.

„Jestliže dnes protestujeme proti unikátnímu modelu funkčních bloků, je to jen proto, že dle našeho přesvědčení musejí tyto bloky vzejít z dohody a spolupráce, takříkajíc odspodu,“ uvedl Ricardo Rubini, šéf dispečerské sekce v Evropské dopravní federaci. Na českém nebi se protest omezí na přesné dodržování letových tras, natvrdo stávkovat se ale bude například v některých částech Francie.