Odboráři z drah blokují tendry na tratě

Ilustrační foto.

Ilustrační foto.

Plány státu na liberalizaci dotované železnice berou pomalu za své. Nejnověji je hatí další spor ministerstva dopravy a Českých drah. Jádrem tahanic je osud zaměstnanců a jejich benefitů v případech, kdy České dráhy v některém z tendrů nezvítězí a provoz na trati začne zajišťovat jiný dopravce.

Dráhy s odbory v zádech nyní požadují, aby v dokumentech k tendrům byla zakotvena povinnost nového dopravce zaměstnance převzít za stejných podmínek. Na ministerstvu to považují za neodůvodněné.

„Dráhy, respektive odbory se zasekly a celou věc blokují,“ sdělil deníku E15 zdroj z ministerstva. Situaci označil za pat. Dráhy se opírají o desetiletou smlouvu se státem z roku 2009, která hovoří o tom, že nový dopravce má nabídnout práci lidem, které dráhy v důsledku ztráty tratě přestaly potřebovat. Smlouvu uzavřel někdejší úřednický ministr dopravy Gustav Slamečka. Loňský pilotní tendr na trať Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc se ale bez této podmínky obešel.

I když úřad v otázce zaměstnanců zřejmě nakonec ustoupí, problém tím nevyřeší. Dráhy totiž odmítají ministerstvu předat údaje o mzdách a benefitech lidí, jichž se problém týká. Ministerstvo tak nemá pro tvorbu podmínek tendrů z čeho vycházet.

„Předání takových údajů je samozřejmě nepřijatelné,“ podpořil postup drah šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Mluvčí drah Radek Joklík argumentuje obavou z reakce Úřadu na ochranu osobních údajů. „České dráhy nemohou poskytnout požadovaná data o zaměstnancích. Dostali bychom se do rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů.“ Dráhy by zřejmě musely získat od zaměstnanců písemný souhlas, což se dá v termínu určeném ministerstvem těžko stihnout.

První část liberalizace ještě letos

Vláda Jiřího Rusnoka přitom nedávno schválila program liberalizace, podle kterého mají být první tři tendry vypsány ještě letos.

První soutěž měla běžet už od konce září, kvůli zmíněným nesrovnalostem se ale zatím nic neděje. „Jsme připraveni tendry vypsat, jakmile budou vedením úřadu schválené. Nyní se dolaďují jen poslední záležitosti, u kterých je zapotřebí všeobecné shody,“ vysvětloval mluvčí ministerstva Martin Novák.

Doladění „posledních záležitostí“ je ale v nedohlednu. Jedním z problémů zůstává vzájemné uznávání jízdenek, jehož navržený způsob drahám nevyhovuje. Musely by nejspíš ze svých zdrojů platit náklady na přerozdělování peněz jednotlivým dopravcům. „Je smutné a trapné, že si stát nedokáže dupnout na vlastní firmu,“ uvedl majitel konkurenčního RegioJetu Radim Jančura. Sám by prý neměl s převzetím zaměstnanců žádný problém. Za přetahovanou o detaily je zřejmě velká hra o osud samotné liberalizace české dotované železnice. Podle odborů je předčasná, navíc by ji neměla řešit vláda v demisi. Zastánci naopak poukazují na fakt, že konkurence zvyšuje komfort cestování.

Zakletá liberalizaceZakletá liberalizace