Odpůrci Letiště Vodochody se bouřili marně, jednání neodložili
Penta chce z Vodochod vytvořit mezinárodní terminál předevčím pro nízkonákladové dopravce, místním přitom slibuje vznik až tří tisíc pracovních míst.
„Ročně bude odbaveno 35 tisíc příletů a odletů, v nočních hodinách letiště v provozu nebude,“ tvrdí zástupce investora, ředitel vodochodského letiště Martin Kačur. Vzápětí však připustil, že projekt počítá s výjimkami. „Po 22:00 připouštíme maximálně 730 zpožděných letadel ročně, během jednoho dne by jich nebylo více než čtyři,“ poznamenal, načež přítomní začali hlasitě pískat.
Dlouhé jednání
Už začátek veřejného projednávání v hale Pražského výstaviště v Letňanech byl bouřlivý. Již po prvních třiceti minutách bylo jednání přerušeno, protože občané halasně protestovali kvůli špatnému zvuku. Nakonec se zvedli ze sedadel a obklopili řečnickou tribunu. Zástupkyně ministerstva životního prostředí (MŽP) Jaroslava Honová se je snažila přesvědčit, že když se ztiší, uslyší, ale neuspěla.
V tu chvíli nedokázal nikdo odhadnout, kdy jednání skončí. Poslední autobusová linka byla objednána na půlnoc. „Vzal jsem si raději automobil, protože tu můžeme být i do rána,“ řekl Martin Kupka, starosta obce Líbeznice, která proti letišti protestuje. Odpůrci letiště vyjadřovali obavu, že jednání bude obnoveno za dlouho, kdy už bude většina protestujících unavená.
Právní zástupce Svazku obcí Dolní Povltaví Petr Kužvart v úvodu jednání marně žádal o přesun termínu na září. „Nejen, že jste to dali na polovinu prázdnin, ale ještě jste zvolili začátek v poledne pracovního dne. To je sabotáž,“ rozčiloval se. Jeho projev podobně jako všechny ostatní proti letišti byly odměňování potleskem zhruba tří stovek přítomných odpůrců.
Zástupci MŽP, které akci do Letňan svolalo, jim nevyhověli. „Ze zákona to není možné,“ argumentovala Honová. S odkladem nesouhlasilo ani vedení letiště. „V žádném případě nedáme souhlas s přeložením termínu. Ze strany odpůrců jsme na podobné obstrukce zvyklí. Prostě se musí utišit,“ sdělil šéf Letiště Vodochody Martin Kačur.
Letiště Vodochody |
---|
Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Aero koupila od státu na začátku roku 2007 za tři miliardy korun. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016. |
Asi po hodinové přestávce bylo jednání obnoveno. Slova se ujali zejména odborní zpracovatelé posudku. Vřava se očekává opět v druhé fázi – v podvečer - veřejného projednávání, kdy budou moci své námitky uplatnit občanská sdružení a občané. Ale už předtím se nechal Kužvart slyšet, že se obrátí na správní soud. „Volba termínu a čas jsou dostatečné důvody pro podání stížnosti na nezákonnou formu projednávání,“ řekl serveru E15.cz.
Už v pondělí zástupci obcí z okolí Letiště Vodochody sdružených do iniciativy Stop Letišti Vodochody prohlásili, že nesouhlasí s případným kladným posudkem dokumentace procesu posuzování jeho vlivů na životní prostředí EIA. Podle nich má dokumentace řadu nedostatků a ministerstvo životního prostředí prý nemůže vydat souhlas. Zároveň zástupci iniciativy pohrozili, že pokud MŽP bude souhlasit, obrátí se na soud. Penta ale oponuje, že projekt je v souladu s českou legislativou.