Pod Krušnými horami ruší trolejbusy. Poprvé od sedmdesátých let

Nízkopodlažní trolejbus Solaris Trollino 12AC v Jirkově na autobusovém nádraží

Nízkopodlažní trolejbus Solaris Trollino 12AC v Jirkově na autobusovém nádraží Zdroj: J.Buresch, CC BY-SA 3.0, wiki

Trolejbusové dopravě v aglomeraci Chomutov-Jirkov zvoní hrana. Město Jirkov, které má s Chomutovem společný dopravní podnik, se rozhodlo, že od roku 2017 přestane trolejbusy dotovat. Místo nich nasadí autobusy. O tomtéž uvažuje i chomutovský magistrát. Tím by definitivně elektrická vozítka s „tykadly“ z pod Krušných hor zmizela. Jde přitom o první porevoluční precedens, naposledy se troleje pro osobní dopravu strhávaly v roce 1973 v Děčíně, rok předtím o trolejbusy přišla Praha.

Chomutovsko-jirkovský paradox tkví i v tom, že místní síť je nejmladší v republice, do provozu byla uvedena teprve před dvaceti lety. „Důvod je čistě ekonomický, autobus je o polovinu levnější,“ řekl deníku E15 starosta Jirkova Radek Štejnar (ČSSD). Podle něj město zrušením trolejbusů ročně ušetří přes čtyři miliony korun z celkové částky 13 milionů.

Chomutovsko-jirkovská síť je podle Štejnara navíc příliš malá a náklady na její rozšiřování by byly neúnosné. Starosta neuznává ani ekologické argumenty, autobusy splňující normu EuroVI či jezdící na zemní plyn prý životní prostředí ve městě nezatíží.

Štejnar předpokládá, že podobně se rozhodne i Chomutov. „Jde o závažné rozhodnutí. Do zastupitelstva to půjde, až budeme mít zpracovány všechny analýzy a kalkulace,“ sdělil E15 tamní primátor Daniel Černý (PRO Chomutov). Výrazně otevřenější je člen rady města a předseda představenstva dopravního podniku Jaroslav Komínek (KSČM). „Podle mě je to (provoz trolejbusů) ekonomicky neudržitelné a politicky nezdůvodnitelné,“ uvedl Komínek v radničním věstníku.

Trolejbusy v českých zemích
S oblibou trolejbusové dopravy v tuzemsku to bylo v uplynulých sto letech jako na houpačce. První linkou se mohlo od roku 1907 chlubit souměstí České Velenice – Gmünd, o devět let později byla zrušena. V roce 1909 zavedly trolejbusy České Budějovice. Ty také drží nechtěný rekord, neboť síť zrušily hned dvakrát (1914, 1971). Naposledy se zde trolejbusy zavedly v roce 1991 a jezdí dodnes. Téměř čtyřicet let, až do roku 1972, jezdily trolejbusy i v Praze. Dnes je v republice 13 trolejbusových sítí, největší v Brně, nejmenší v Mariánských Lázních.

Chomutovští i jirkovští se ohánějí rovněž argumentem, že do obnovy zastaralého vozového parku trolejbusů by bylo třeba investovat až 200 milionů korun. Dopravní podnik totiž 20 let park téměř neobnovoval. V souměstí jezdí 16 trolejbusů, z toho je deset starých přes dvacet let. To je rozdíl oproti jiným městů, například Plzni nebo Českým Budějovicím, která si za evropské dotace v minulých letech pořídila nové stroje.

Kritikou na adresu severočeských měst nešetří šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. „Na místo prosazování krátkozrakého a hloupého řešení by se vedení dopravního podniku mělo začít zajímat, jak udělat veřejnou dopravu ve městě pro lidi více aktraktivnější,“ uvedl Vyka.

Začít by se podle něj mělo zjednodušením složitého tarifu. „Snaha zrušit trolejbusovou dopravu v Chomutově je v rozporu s celoevropským trendem udržitelné městské mobility, která klade důraz na elektromobilitu a odklon od spalování uhlíkových paliv,“ doplnil Vyka. Cestujícím se prý kvůli tomu zhorší komfort cestování, zvýší se hladina hluku, vibrací a emisí; stržením trolejí se navíc zneviditelní příslušná linka MHD.