Podíl nákladu na silnicích se zvyšuje, přesun na železnice vypadá nereálně

Nákladní doprava

Nákladní doprava Zdroj: ctk

Plány na významnější přesun zboží ze silnic na železnici dostaly loni další závažnou trhlinu a stále více se jeví jako nereálné úřední sny. Vypovídají o tom nejnovější statistiky ministerstva dopravy.

Nákladní doprava jako celek dosáhla rekordních výsledků, silniční doprava si ale hospodářský růst osedlala mnohem lépe a rostla dvakrát rychleji než železnice. Na korbách českých náklaďáků putovalo 437 milionů tun zboží, což je meziročně o 13 procent více. Nákladní vlaky zvýšily svůj výkon o šest procent na 97,4 milionu tun. V součtu tak silniční doprava navýšila svůj podíl o více než jeden procentní bod na 82 procent.

„Železniční přeprava je velice pomalá a nepružná. V dnešní uspěchané době, kdy musí být dodáno všechno přesně na čas, není moc použitelná,“ komentoval nedávno trendy pro E15 majitel děčínské spedice Bohemia Cargo Jan Kučera. Podle něj za této situace nepomůže ani zvyšování mýtných sazeb či úleva na poplatcích za koleje. Cílem Evropské unie je přitom převést do roku 2030 alespoň třetinu nákladu na koleje.

Přeprava zboží v České republicePřeprava zboží v České republice | E15

„Loňský rok byl skutečně dobrý, dobře fungoval především automobilový průmysl, ale dost práce bylo prakticky ve všech odvětvích,“ uvedl mluvčí sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Růstový trend podle něj platí i letos, poptávka ale začíná zpomalovat. „Na trhu je cítit určitá nejistota,“ dodal Felix.

Silniční dopravu ale trápí jiné limity. Hlavně nedostatek řidičů, potíže na rakouských, německých a britských hranicích kvůli uprchlíkům a ruské embargo. Popelkou zůstává vodní doprava, která si loni připsala k dobru čtyři procenta, její podíl je ale mizivý. Plány rezortu dopravy na vodních cestách jsou ale velkorysé.

Splavná Odra
Ministr dopravy Dan Ťok v pátek jednal v Polsku o kanálu Dunaj–Odra–Labe a splavnění Odry z Ostravy do Koźle. S polským ministrem námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Markem Gróbarczykem a ministrem infrastruktury a výstavby Andrzejem Adamczykem se shodli na důležitosti a společné podpoře obou projektů. Ke splavnění Odry vznikne společná pracovní skupina.