Polské cargo má zájem o to slovenské. Fico to odmítá

Vagóny ČD Cargo na nákladovém nádraží

Vagóny ČD Cargo na nákladovém nádraží Zdroj: Euro Tomas Novak

Příběh nákladního přepravce ZSSK Cargo Slovakia vstupuje do další fáze. Po polemice o spojování společnosti zpod Tater s českým ekvivalentem přichází alternativa spojení s polským PKP Cargo. Pro něj je Slovensko velmi lukrativní. Poláci u svých jižních sousedů loni vydělali nejvíc ze všech zemí, v nichž působí.

ZSSK Cargo vzniklo jako státní podnik v roce 2005, kdy se vyčlenilo od Železnic Slovenské republiky a převzalo všechny její služby v oblasti nákladní přepravy. Kvůli přecenění trhu a nedostatečné pružnosti řízení ale prakticky rok co rok vykazuje ztrátu.

Za první Ficovy vlády v roce 2009 dostal státní podnik vládní půjčku ve výši 166 milionů eur. Měla pomoci udržet zaměstnanost a překlenout období výrazného poklesu objemu přepravních služeb ve střední Evropě.

Půjčku začala firma splácet až přede dvěma lety, přišly ale další ztráty, poklesy počtu zakázek a ZSSK Cargo navzdory vládní snaze hromadně propouštělo. Privatizaci podniku chtěla dát zelenou vláda Ivety Radičové. Snaha zbavit se černé díry ve státní kase však spolu s pádem její vlády ztroskotala. Robert Fico loni připouštěl možnost spojování s ČD Cargo, česká strana však vycouvala.

Vedl ji k tomu možná i fakt, že slovenský podnik zaznamenal v loňském roce ztrátu 23,9 milionu eur. Podepsal se pod ni pokles objednávek klíčových partnerů. Těmi jsou zejména košické železárny U. S. Steel, které vytvářejí více než třetinu přepravních úkonů ZSSK Cargo. Hrozba se týká změny dovozního řetězce železáren. Rudu z Ukrajiny chce americké vedení nahradit rudou z Jižní Ameriky, kterou by do fabriky vozilo levnější polské PKP Cargo.

To podle neoficiálních informací „ukradlo“ slovenskému podniku i dalšího významného klienta – automobilku KIA. Polské cargo i díky tomu zaznamenává na Slovensku rekordní tržby. Loni zvýšilo objemy přepravních služeb v zemi o závratných 907 procent. Že by mělo zájem o přímý podílový vstup do slovenského podniku, potvrdilo i polské vedení. „Spojení ZSSK Cargo a PKP Cargo je reálné, bude však podstatné, jak budou nastaveny parametry případné smlouvy,“ říká šéf slovenského Výzkumného ústavu dopravního Ľubomír Palčák.

Slovenské cargo se však k věci vyjadřuje zdrženlivě. „Stoprocentním akcionářem naší společnosti je stát, v jehož kompetenci je rozhodování o budoucnosti akcionářské struktury ZSSK Cargo,“ vzkázal mluvčí Martin Halanda. Slovenská vláda privatizaci odmítá a ztrátovou firmu označuje za strategické vlastnictví státu. Mluvčí ministerstva dopravy Martin Kóňa zprávu o prodeji dementoval.