Posudek ČVUT prý Railjetům křivdí, spor míří do Bruselu

Railjet

Railjet

Pětimiliardovou zakázku na pořízení 16 luxusních rychlíků Railjet od firmy Siemens pro České dráhy bude posuzovat Evropská komise. Uvedla to Škoda Transportation, která tendr napadla také u antimonopolního úřadu. ÚOHS chce ale po Škodovce, aby doložila, jakými vlaky by chtěla Siemensu konkurovat. Vedle toho pak Centrum pro efektivní dopravu odmítlo posudek ČVUT, které pořízení Railjetů označilo za nevýhodné. Právě jím přitom Škoda argumentovala u antimonopolního úřadu.

„Evropská komise už týden po odeslání našeho podnětu rozhodla, že případ přezkoumá. Posoudí, zda postup Českých drah není v rozporu s evropským právem,“ uvedl právní zástupce Škody Transportation Radek Pokorný.

Případem se zabývá i český antimonopolní úřad. Na základě podání Škody Transportation zahájil s Českými drahami správní řízení a vydal předběžné opatření, kterým zakázku pozastavil. Zatím ale marně čeká na odpovědi na dotazy, které Škodě Transportation poslal. „Firmě jsme poslali už dvě usnesení. Na první z nich nereagovala,“ řekl dnes předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Úřad chce vědět, jaké vlaky by Škoda mohla ČD nabídnout a jestli je tedy oprávněna vznášet námitky na formu zadávacího řízení. To dnes Škoda kritizovala, zopakovala také, že konkurenční nabídku railjetům schopna podat je.

„Antimonopolní úřad není ani nemůže být v pozici, kdy sám požaduje předložení konkurenční nabídky nebo hodnotí naše kvalifikační předpoklady či dokonce supluje průběh výběrového řízení,“ uvedla mluvčí firmy Lubomíra Černá.

CEDOP: Posudek zpochybňující nákup Railjetů má vady

Do sporu o Railjety se vložilo i Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Konkrétně zpochybnilo kvalitu posudku ČVUT, který nákup souprav od Siemensu označuje za nevýhodný. Podle něj dráhy soupravy s rychlostí až 230 kilometrů v hodině nepotřebují, protože je nebudou mít kde využít.

„Rychlost 230 kilometrů v hodině se dá u nás i v Rakousku očekávat až po roce 2030, což už je po dvacetileté životnosti této jednotky,“ uvedl Martin Jacura z Fakulty dopravní ČVUT.

Jacura také zpochybnil, že by nabídnutá cena za 16 souprav Railjet byla exkluzivní, jak tvrdí ČD. Zároveň upozornil, že tato vozidla jsou konstrukčně pět až šest let stará. „Výběrové řízení, které proběhlo v Rakousku a o kterém se stále hovoří, je z roku 2005. A hlavně, srovnatelné vozidlo neexistuje,“ řekl Českému rozhlasu Jacura.

Tempo modernizace železnic bude prý rychlejší

Škoda Transportation posudkem ČVUT argumentovala při podání podnětu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podle odborníků CEDOP ale studie výrazně podceňuje tempo modernizace železniční infrastruktury v Česku a okolních zemích, do kterých mají tyto rychlé vlaky jezdit.

Klíčové investice, které vlakům umožní v Rakousku jezdit až 250 kilometrů v hodině, mají totiž být podle ředitele CEDOPu Petra Šlegra dokončeny do roku 2025, tedy v první polovině životnosti souprav Railjet. „Některé i v první třetině,“ podotkl Šlegr.

Odborníci z ČVUT podle Šlegra také špatně odhadli tempo modernizace železnice v Česku a Polsku, takže neobstojí jejich argument, že ČD by stačilo nakoupit poloviční množství rychlých souprav Railjet. „Stejně tak Poláci modernizují svoji centrální magistrálu, která bude umožňovat rychlost až 250 kilometrů za hodinu. Čili i tam by vlaky Railjet mohly jezdit,“ upozornil Šlegr.

Posudek ČVUT podle něj odsouvá stavbu nových rychlostních tratí v Česku na roky 2040 a 2050, přitom už v roce 2025 budou některé úseky umožňovat rychlejší jízdu než nyní, takže soupravy Railjet zkrátí jízdní dobu.

„Jedná se o úseky například z Prahy do Berouna nebo z Brna do Přerova a dál na Ostravu. Je to podobné jako říkat, že nemá cenu si pořídit automobil na rychlost 130 kilometrů za hodinu, když není hotová celá dálniční síť,“ komentoval posudek Šlegr.

Jacura z ČVUT se ale vůči kritice CEDOPu ohradil. „Posudek nepravdivá tvrzení neobsahuje, informace nikterak záměrně nezamlčuje ani tendenčně neupravuje,“ reagoval Jacura. Podle něj zpráva obsahuje všechna podstatná fakta, jejichž absenci CEDOP posudku vytýkal, jako je například zohlednění zvyšování rychlosti na tratích v Rakousku i Polsku. Některé pasáže podle něj CEDOP vytrhla z konceptu.

Peripetie sporu:

České dráhy plánují koupit 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun, chtějí při tom využít opci Rakouských spolkových drah (ÖBB), které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé z nich nebudou potřebovat. Škoda Transportation tvrdí, že je drahám schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě. Požaduje proto, aby dráhy na nové mezinárodní vlakové soupravy vypsaly výběrové řízení. České dráhy ale na výhodnosti nákupu railjetů trvají, jsou podle nich vyzkoušené a u rakouských drah se osvědčily.

Předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže znemožňuje drahám a Siemensu dodávku railjetů podepsat od minulého týdne. Možnost nákup uskutečnit ale trvá jen do konce září. ČD podaly proti rozhodnutí úřadu rozklad. Spor ohledně dodávek vlaků pro ČD se ale stupňuje. Společnost Škoda Transportation minulý týden podala další stížnost na postup ČD.