Prachař obrací: plány na rychlostní silnici do Vídně se neruší

Stavět v současné chvíli tento obchvat a následné napojení do Rakouska jako čtyřproudé by bylo podle ministra plýtvání penězi. Podobnou čtyřproudou silnicí, která nikde nezačíná a nekončí, je například obchvat Znojma, který je tak prakticky nejdražší bruslařskou dráhou v zemi. Při vykupování pozemků na jižní Moravě se ale přesto bude počítat s případným rozšířením na čtyřproudou rychlostní silnici.
V pondělí přitom Prachař po jednání s dolnorakouským hejtmanem Erwinem Pröllem uvedl, že čtyřproudá silnice z Brna na Vídeň nevznikne, protože nynější intenzitě dopravy dostačuje i stávající komunikace. Rozhodnutí kritizoval mimo jiné ministr financí a Prachařův stranický šéf Andrej Babiš.
V Rakousku takzvaná severní dálnice končí u obce Schrick. Další dálniční úsek Schrick - Poysbrunn by mohl být hotový v letech 2016 až 2017 a odsud na české hranice povede pouze dvouproudá silnice, uvedl na nedávném setkání s Prachařem dolnorakouský hejtman Erwin Pröll.
Podle Haška dvouproudá silnice nestačí
Prachařova pondělní slova kritizoval i hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD), podle kterého je současné dvouproudá silnice spojující Brno s Vídní nedostatečná. Hašek tvrdí, že nápor tranzitní dopravy je obrovský. „Cesta vede od Polska a ze severu Moravy až do Rakouska a Chorvatska k moři a já bych si netroufl tvrdit, že stačí dvouproudová silnice,“ uvedl Hašek. Podle něj zástupci obou měst trvají na mezivládní úmluvě ČR a Rakouska z roku 2009 o vybudování dálnice.
„Ministr svým prohlášením prostě udělal chybu. Bylo by fér, kdyby ji přiznal a dorazil na jižní Moravu, kam jej rád pozvu nejen k jednání o R52,“ řekl dnes Hašek. Náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS) chce ministrovi napsat dopis, který ho má přesvědčit o důležitosti čtyřpruhové silnice pro rozvoj brněnské oblasti.
Podle Prachaře má ale výrazně větší problém s intenzitou dopravy v hustě obydlených oblastech rakouská strana. České republiky se to nedotýká až tak výrazně, protože valná většina této komunikace prochází mimo obydlená území. Jedinou výjimkou je právě Mikulov, zopakoval Prachař.
| Chybí napojení na rakouské straně? |
|---|
| Zatímco podle českého ministra dopravy Antonína Prachaře nemá smysl stavět rychlostní silnici na Vídeň, protože na rakouské straně nenavazuje odpovídající silnice, šéf rakouské společnosti ASFINAG Klaus Schierhackl, spravující rakouské dálnice a rychlostní silnice, nedávno v rozhovoru pro deník E15 hovořil o pravém opaku. Silnice navazující na české straně nejsou adekvátní ani v případě dálnice A5 směřující z Vídně na severu, ani u rychlostní silnice S10 z Lince k českým hranicím. Zároveň ale připouští, že „spojení od hranic na Brno není tak špatné, pro napojení rakouské dálnice přijatelné“. |
Klaus Schierhackl: Rakouským dálnicím chybí odpovídající napojení na české straně













