Praha se chce postarat o opencard sama. Hazard, varuje současný správce

Opencard

Opencard Zdroj: Mlada fronta E15

Hlavní město chce kompletně převzít podporu projektu opencard. O zajištění chodu více než milionu vydaných karet se má postarat magistrátní tým IT odborníků. Vlastník a poskytovatel služby, firma eMoneyServices (EMS), dříve Haguess, varuje, že město hazarduje s daty cestujících i miliardami, které systémem protékají.

Praha se podle primátora Tomáš Hudečka na situaci dlouhodobě připravovala. „Lidé se nemusejí obávat žádných změn,“ uvedl Hudeček. Funkce karty by podle něj změna neměla nijak ohrozit. O podporu se postará magistrátní odbor informatiky. Podle mluvčí Petry Hrubé náklady nepřevýší standardní mzdu zaměstnanců magistrátu.

„Převzetí podpory neznamená, že bychom přerušili kontakty, naopak jsme učinili všechny potřebné kroky k narovnání vztahů,“ konstatoval Hudeček. Praha má podle něj se společností EMS zájem nadále o systému opencard jednat.

Jak ale upozornil, různé formy nátlaku, jako například zdůrazňování možností podání návrhu na předběžné opatření či odstoupení od smlouvy, město považuje za zcela neadekvátní situaci. „Nebudeme činit kroky ke koupi jakékoli části opencard bez kvalitních posudků od renomovaných společností. Nátlaku nebudeme podléhat,“ dodal Hudeček.

Nemají kvalifikaci, říká Stránský

Podle ředitele EMS Petra Stránského Praha převzetím podpory zasahuje do díla, které jí nepatří. Upozornil, že jde o partyzánské řešení situace. Magistrát si podle něj ani nevyzvedl ani podklady, aby mohl podporu bezpečně zajistit. Uvedl, že i vlastní analýza města od společnosti Abbot Legal říká, že si město nemůže podporu zajišťovat samo. Zástupci EMS zpochybnili také kvalifikaci magistrátních IT odborníků.

„Na podpoře systému pracuje 12 až 15 našich lidí na plný úvazek. Dalších 15 lidí se podílí na rozvoji karty v denním režimu,“ sdělil Stránský serveru E15.cz. Systém může fungovat bez problémů, nebo nemusí. Problémy se nemusí projevit hned, ale až časem, sdělil k tomu ředitel Emoney Group pro střední a východní Evropu, mateřské společnosti EMS, Adam Leščišin. Odpovědnost za systém pak podle něj padá na město.

V souvislosti s převzetím podpory městem zatím EMS nepřipravuje žádné právní kroky, ale do budoucna je nevylučuje. „Nikoho nevydíráme, ale je těžké nepřipomínat naše oprávněné požadavky,“ zmínil Stránský. EMS předpokládá, že v souvislosti s převzetím podpory může docházet k porušování zákonů.

Petr StránskýPetr Stránský | ctkPraha převzetím podpory zasahuje do díla, které jí nepatří, říká Stránský (foto ČTK)

Hlavní město a společnost EMS, která je výhradním vlastníkem práv k opencard, se nemohou dohodnout na tom, co s projektem dál. Praze vyprší v červnu smlouva, kterou na opencard s EMS měla. Město nechce firmě zaplatit půl miliardy, které EMS celkem za projekt požaduje. Město sice s EMS jedná, ale jednání podle zástupců EMS nejsou konstruktivní. „Věřím, že dojdeme k rozuzlení v průběhu příštího týdne,“ sdělil Stránský a dodal, že by chtěl, aby situaci projednalo zastupitelstvo. Co ale nastane v případě, že obě strany shodu nenajdou, neuvedl.

Za cenou si EMS stojí, podle firmy je seriózní a adekvátní. Firma už ale také navrhla magistrátu alternativní řešení, do projektu by vstoupili soukromí investoři a Praha by za něj zaplatila 80 milionů korun.

Sporné licence

Hlavní město, dopravní podnik a EMS se nedávno dohodly na zaplacení licencí na vydané karty, které používali bez smluvní podpory. „Uhrazení používaných a koupě dalších licencí je zavedenou praxí mezi Prahou a Haguess, respektive nyní EMS,“ konstatoval Hudeček.

Karta opencard už Prahu stála 1,35 miliardy korun. Radní včetně primátora Hudečka za prodloužení smluv s EMS z roku 2012 čelí trestnímu stíhání. Nedávno kvůli tomu navíc Praha dostala pokutu od antimonopolního úřadu. V souvislosti s opencard, která pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS), bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu.