Prahu dohnaly dluhy za opencard. Ve hře je návrat papírových kuponů

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Hlavní město urychleně vymýšlí, co bude dál s projektem opencard. Čas se krátí, podpora společnosti eMoneyServices (EMS), která kartu pro hlavní město spravuje, končí za měsíc a hrozí, že EMS celý systém zablokuje. Takzvanou kartu Pražana přitom v hlavním městě používá více než milion cestujících městské hromadné dopravy. Ve hře je i návrat k papírovým kuponům.

Praha má podle magistrátní mluvčí Petry Hrubé připravená alternativní řešení, a to i bez účasti EMS. Teď se čeká na výsledky znaleckých posudků. Návrat k papírovým kuponům, což je jedna z možností, o které magistrát uvažuje, by byl jen na přechodnou dobu. Přesto už má město vydání kuponů předjednané se Státní tiskárnou cenin.

Magistrát i nadále také zvažuje možnost, že vypíše na správce systému otevřené výběrové řízení. To ale ztížil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který nedávno zrušil výběrové řízení na firmu, která měla připravit soutěž.

„Nechceme v žádném případě učinit žádné unáhlené rozhodnutí, které by mělo pro Pražany negativní důsledky, proto vyhodnocujeme veškeré rizika a hledáme pro Prahu co nejvýhodnější řešení,“ uvedla Hrubá.

Jak by se dala levněji pořídit podle Oživení dopravní karta:
Podle sdružení Oživení je možné zakázku na „kartu Pražana“ pořídit za zlomek požadované ceny od 20 do 60 milionů korun. „Jde o firmy, které mají již zkušenosti z dodávkami podobných systémů Plzni či Ostravě, jako je například XT-card či Telmax. Většina z nich navíc nabízí více funkcí, než současná Opencard,“ uvedl Lukáš Landa z Oživení. Kromě náhrady klasické dopravní karty podle něj může město ale uvažovat i o jiných řešení. Například řešení firmy Wincor Nixdorf za 60 milionů umožňuje i akceptaci bankovních karet v pražské dopravě.
Zajímavou variantu nabízí i Plzeňské dopravní podniky. Pronájem již vyvinutého systému by podle Landy vyšel na 10 až 34 milionů korun ročně. „Nejdražší varianta přitom zahrnuje i veškerou podporu, za kterou dnes město i dopravní podnik platí ročně kolem 50 milionů korun. Za vývoj by pak Praha neplatila nic,“ konstatoval.

Město odmítá zaplatit bezmála půl miliardy, což je částka, kterou podle zástupců města EMS za předání licence i podporu v dalších dvou letech požaduje. Podle mluvčí Petry Hrubé je nabídka ze strany EMS pro město nepřijatelná. Mluvčí také upozornila na to, že když společnost předkládala nabídku městu loni, šlo o třetinovou částku.

O odkup licencí usiluje město už několik měsíců. Výhradním vlastníkem práv je eMoneyServices, která je nástupcem původního dodavatele, společnosti Haguess. Jak ale před časem upozornilo občanské sdružení Oživení, obě firmy jsou personálně propojeny. „Pan Petr Stránský v roce 2006 konzultoval vývoj opencard pro město, pak se stal ředitelem Haguessu a dnes jedná i za EMS,“ upozornil Lukáš Landa z Oživení.

Praha, dopravní podnik ani společnost EMS se nechtějí k situaci příliš vyjadřovat vzhledem k současným jednáním. „Čekáme na stanovisko Operátora Opencard k námi předložené nabídce. Do té doby nebudeme vzájemná jednání komentovat,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí Emoney, mateřské společnosti EMS, Martin Opatrný. „Probíhají jednání o budoucnosti opencard, v této souvislosti bych velmi nerad předjímal jakýkoliv výsledek i s ohledem na další jednání,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Sporné miliony za podporu

Jednání komplikuje i fakt, že se EMS přihlásila o dlužných 61,8 milionů korun, o které se mělo společně obohatit hlavní město a dopravní podnik. Dlužné miliony jsou za dobu, kdy nebyla spolupráce mezi městem, dopravním podnikem a tehdejší společností Haguess smluvně pokrytá. Firma ale operuje tím, že služby Praze a dopravnímu podniku poskytovala.

Po městu EMS požaduje téměř 27 milionů korun, a bezmála 35 milionů korun žádá po dopravním podniku. Hlavní město a dopravní podnik navíc dluží EMS za licence pro 250 tisíc karet.

„EMS uplatňuje licenční nedoplatky za systém DOS vyplývající z licenční smlouvy. Tyto nedoplatky jsou ze strany dopravního podniku uznány,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Miliony za bezdůvodné obohacení ale už podnik rozporuje.

Že společnost EMS požaduje po městu náhradu za dobu, kdy pro opencard poskytovala podporu bez smluvního základu, potvrdila i magistrátní mluvčí Petra Hrubá. Jde o rok 2011, kdy jako radní pro informatiku působil Karel Březina (ČSSD). „Část pohledávky uznáváme, část ne,“ sdělila bez bližších podrobností mluvčí.

Provozní výdaje Opencard:

Provozní výdaje OpencardProvozní výdaje Opencard Zdroj MHMP

Podle společnosti EMS během „smluvně nepokrytého období“ docházelo k růstu portfolia karet opencard, zavedení čipové technologie DESFire EV1 či prodlužování platnosti karet a vystavení duplikátu opencard. EMS, operuje tím, že plnila služby definované ve smlouvě o základní podpoře a dopravní podnik služby poptával. Sporné období, kdy se měl podnik obohacovat na úkoru EMS, se podle společnosti týkalo období mezi1.říjnem 2010 a 21. prosincem 2012.

Se společností Haguess uzavíralo údajně nevýhodné smlouvy bývalé vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Karta opencard už vyšla Prahu na více než 1,2 miliardy korun.