Před rokem Čína zprovoznila nejdelší rychlotrať na světě

Rychlovlak z Peking do Kantonu

Rychlovlak z Peking do Kantonu Zdroj: ctk

vysokorychlostní železnice z Pekingu do Kantonu
vysokorychlostní železnice z Pekingu do Kantonu
vysokorychlostní železnice z Pekingu do Kantonu
vysokorychlostní železnice z Pekingu do Kantonu
vysokorychlostní železnice z Pekingu do Kantonu
6
Fotogalerie
Prudce se rozvíjející Čína láme v posledních desetiletích rekordy v řadě oblastí a nejinak je tomu i v železniční dopravě. Loni 26. prosince například po sedmi letech výstavby zprovoznila nejdelší železniční vysokorychlostní trať na světě - zhruba 2200 kilometrů dlouhou trať z Pekingu do jihočínského Kantonu.

Vlaky na této trati mohou jezdit rychlostí 300 kilometrů v hodině. Cestující se tak z Pekingu do Kantonu, což je zhruba jako z Prahy do Madridu, dostanou za osm hodin. A zanedlouho bude trať ještě delší, zbývá dokončit 36 kilometrů do Hongkongu.

Ačkoli v rozvoji vysokorychlostní železnice Čína dlouho stála mimo, nyní má již síť dlouhou 8000 kilometrů. Přitom první železniční úsek spojený vysokorychlostními vlaky byl v Číně zprovozněn až v roce 2007. A čínští komunisté počítají s tím, že do roku 2020, tedy doby, kdy například v Česku nebude pravděpodobně stále ještě ani kilometr skutečně vysokorychlostní trati, rozsah své sítě zdvojnásobí. Například již loni v říjnu Peking zahájil testovací jízdy vysokorychlostního vlaku, který může jet rychlostí více než 350 kilometrů za hodinu i v teplotách kolem minus 40 stupňů Celsia.

Trasa vysokorychlostní tratěTrasa vysokorychlostní tratě | wikipedia.orgTrasa vysokorychlostní železnice

Na podpoře vysokorychlostní železnice zřejmě nic nezmění ani četné korupční skandály nebo nehody. Loni v červenci narazila do vysokorychlostního vlaku jiná souprava. Zahynulo tehdy 40 lidí a 200 bylo zraněno. Příčinou byla porucha signalizace, ale po rozsáhlém vyšetřování bylo potrestáno 54 lidí včetně někdejšího ministra železnic.

Moderní rychlovlaky: Jak se jinde stírá rosa na kolejích