Problémy Dreamlinerů se Boeingu vymstily. Japonci objednávají Airbusy
Japan Airlines si objednaly letouny v hodnotě 9,5 miliardy dolarů, v rámci kontraktu si vyjednaly i opci na dalších 25 strojů. Oba výrobci letadel se přitom o zakázku dlouho přetahovali a například francouzský ministr zahraničí Laurent Fabius uvedl, že Evropa vyvinula značné diplomatické úsilí na podporu svého výrobce.
Boeing přiznal, že Airbus nakonec vyhrál kvůli špatným čerstvým špatným zkušenostem Japan Airlines s poruchovými Boeingy 787 Dreamliner. Šéf JAL Yošiharu Ueki ale odmítl, že by potíže Dreamlinerů ovlivnily volbu dodavatele.
JAL a konkurenční aerolinky All Nippon Airways (ANA) v příštím desetiletí nakoupí desítky dálkových letounů, průlom Airbusu do výsostného teritoria úhlavního rivala je tak ještě významnější. Oba dopravci byli prvními odběrateli Dreamlinerů a provozují jejich největší flotily, i ANA by tak v budoucnu mohly preferovat Airbus. To by nebylo špatnou zprávou jen pro Boeing, ale i pro řadu jeho japonských dodavatelů.
Boeing nyní okupuje 80 procent japonského trhu, což se mu daří nejen díky vazbám na japonské dodavatele, ale také prostřednictvím úzkých politických vazeb Tokia a Washingtonu. To se nyní může změnit. „Je to srdcervoucí,“ prohlásil Kostya Zolotusky, šéf Boeing Capital, leasingové společnosti amerického výrobce. „Je nám jasné, že uvedení 787 pro ně (JAL) bylo velmi náročné a budeme pracovat na nápravě,“ dodal.
Airbus chce vstoupit i na další hřiště ovládané pouze Boeingem a najít partnery v japonském leteckém průmyslu. „Tato objednávka nám dává více prostoru pro rozvinutí společných vývojových aktivit na budoucích letadlech,“ uvedl šéf Airbusu Fabrice Bregier.