Prostor nad Českem se v létě zahustil, počet přeletů dosáhl 391 tisíc

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Francois Roche, Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Letecká doprava na českém nebi od května do konce září stoupla čtyřprocentním tempem. Počet přeletů dosáhl 391 tisíc, oznámil generální ředitel Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas. Za nárůstem stojí mimo jiné skutečnost, že se aerolinky vrátily k využívání delších tras v tuzemském vzdušném prostoru, které opustily v souvislosti s konfliktem na Ukrajině.

Letecké linky ze západu na východ se původně posunuly na jih, a letadla tak na místo celého území Česka přelétala jen jih Čech. Největší počet přeletů zaznamenalo ŘLP v červenci, kdy přes zemi denně přelétalo více než 2,5 tisíce letadel. ŘLP očekává, že do konce roku zaznamená rekordních 750 tisíc přeletů.

Letadla za průlet platí podle počtu kilometrů a své hmotnosti. Obrovský Airbus A380 za 400 kilometrů dlouhý přelet přes celé Česko uhradí bezmála 20 tisíc korun.

Výcvik v zahraničí

Kromě řízení provozu v tuzemském vzdušném prostoru a navádění letadel na přistání se ŘLP zabývá například výcvikem zahraničních řídících provozu a posádek letadel. Nyní státní podnik školí zahraniční personál z Gruzie, Arménie, Kazachstánu či Bosny a Hercegoviny. „Poměrně úspěšně jsme se prosadili na trzích bývalého Sovětského svazu a Jugoslávie. Teď se snažíme dostat dále na východ,“ uvedl Klas.

Jednou z oblastí, kde by mohlo ŘLP v budoucnu spolupracovat na výcviku leteckého personálu, je Vietnam, uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Zatímco Čína je pro možnosti tuzemského ŘLP příliš velká, ostatní země v regionu jsou obchodně zajímavé, dodal Klas.

Státní podnik Řízení letového provozu České republiky vznikl v lednu 1995. Poskytuje veřejné letecké služby uživatelům vzdušného prostoru nad Českem a na letištích Praha - Ruzyně, Brno - Tuřany, Ostrava - Mošnov a Karlovy Vary.

Loni ŘLP meziročně zvýšilo zisk na 536 milionů, tržby činily bezmála 3,4 miliardy korun. Poplatky za letové navigační služby tvořily 89 procent příjmů ŘLP, zbytek připadal na komerční činnosti, jako je výcvik dispečerů a posádek letadel v rámci letecké školy ŘLP.