Qantas mají zachránit dceřiné firmy a propouštění

Qantas plánuje dvě nové asijské aerolinky

Qantas plánuje dvě nové asijské aerolinky Zdroj: wikimedia.org

V rámci pokusu o vlastní záchranu chystají australské aerolinky Qantas řadu změn. Firma propustí tisíc zaměstnanců, založí dvě nové letecké společnosti a do obnovy flotily investuje devět miliard dolarů (153 miliard korun).

V rámci reorganizace zruší Qantas a jeho nízkonákladová divize Jetstar několik prodělávajících linek, což se dotkne především asijských operací firmy, skončí ale i některé dálkové spoje. „82 ze sta cestujících z Austrálie si nyní vybere jinou aerolinku než Qantas či Jetstar,“ řekl šéf společnosti Alan Joyce novinářům.

Joyce prosazuje úspory od svého nástupu do čela Qantasu v roce 2008, posílení na domácím trhu by podle něj mohl přinést zvýšený důraz na Jetstar. „Pokud neuděláme nic nebo budeme jen chodit kolem horké kaše, zajistíme si tím jen konec Qantasu na domácím australském trhu. A to by byla tragédie,“ prohlásil. Provozní náklady Qantasu jsou podle něj přibližně o pětinu vyšší, než u hlavních rivalů.

Firma ale nebude jen ustupovat. Příští rok spustí nové asijské aerolinky zaměřené na prémiové zákazníky. Jejich základna bude v malajském Kuala Lumpur či Singapuru a Qantas nebude vlastnit většinu. Podle Reuters bude majoritním vlastníkem společného podniku pravděpodobně dopravce AirAsia. Ve spolupráci s Japan Airlines a skupinou Mitsubishi vznikne také nízkonákladová letecká společnost.

Flotilu nových dopravců budou tvořit výhradně Airbusy A320, evropský výrobce tak upevní svou pozici v regionu, ve kterém co do počtu objednávek poráží konkurenční Boeing. Qantas plánuje objednat 110 strojů, jejichž ceníková cena přesahuje 9,4 miliardy dolarů.

Odpor ze všech stran

Restrukturalizační plán vyvolal v Austrálii okamžitou vlnu kritiky. Vládě vadí především to, že Qantas nebude většinovým vlastníkem zakládaných podniků, což by mohlo poručit pravidla privatizace aerolinek. „Australská vláda pevně věří v Qantas většinové vlastněný Australany a sídlící v Austrálii,“ uvedl ministr dopravy Anthony Albanese. Přesně takév podmínky klade zákon o privatizaci Qantasu z roku 1992.

Proti změnám se staví také odbory. Mezi tisícovkou propuštěných bude i 200 pilotů a odboráři se obávají, že na jejich místo nastoupí asijští kolegové, kteří budou mít nižší platové nároky.

Bezpečnost především

Aerolinky Qantas mají na svém kontě několik prvenství. Firma přezdívaná „létající klokan“ je nejstarším bez přerušení působícím leteckým dopravcem na světě, založena byla již v roce 1920. Qantas je také často označován za nejbezpečnější aerolinky na světě, na palubách jeho letadel od roku 1951 nikdo nezemřel. Pověst letecké společnosti letos potvrdil i německý úřad pro prošetřování nehod JACDEC, který ji v žebříčku bezpečných přepravců umístil na první pozici.