Rozhodnuto: Dráhy mohou koupit railjety za pět miliard

Kauza nákupu vlaků Railjet Českými drahymi (ČD) je u konce. Po dlouhých tahanicích ČD a plzeňské Škody Transportation totiž antimonopolní úřad definitivně zrušil předběžné opatření, které drahám zakazovalo obchod za pět miliard korun uskutečnit.

Kauza nákupu vlaků Railjet Českými drahymi (ČD) je u konce. Po dlouhých tahanicích ČD a plzeňské Škody Transportation totiž antimonopolní úřad definitivně zrušil předběžné opatření, které drahám zakazovalo obchod za pět miliard korun uskutečnit. Zdroj: Harald Eisenberger

Kauza nákupu vlaků Railjet Českými drahami (ČD) je u konce. Po dlouhých tahanicích ČD a plzeňské Škody Transportation totiž antimonopolní úřad definitivně zrušil předběžné opatření, které drahám zakazovalo obchod za pět miliard korun uskutečnit. Původní informaci serveru E15.cz potvrdil předseda ÚOHS Petr Rafaj.

ČD tak mohou začít dolaďovat detaily smlouvy se Siemensem, který 16 rychlíkových souprav dodá. Kontrakt má být podepsán do konce září, kdy také vyprší již jednou prodloužená opce.

„Na doporučení rozkladové komise jsem podepsal rozhodnutí, které naše předběžné opatření ruší. Tímto naším krokem mohou České dráhy smlouvu podepsat,“ uvedl Rafaj.

O rozhodnutí vědí i dráhy. „Jsme rádi, že ÚOHS potvrdil, že jsme postupovali správně. Jsme připraveni smlouvu podepsat. Je to výhra především pro cestující, neboť moderní dálkové vlaky potřebujeme,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Škoda Transportation, která tvrdí, že by byla schopna drahám dodat podobné vlaky levněji, se rozkladem snažila zvrátit rozhodnutí úřadu, který počátkem září celé správní řízení kolem railjetů zrušil. ÚOHS nyní ale i rozklad zamítl.

Jak postoj plzeňské Škody hájí její šéf? Čtěte zde:

Dráhy mluví o nákupu railjetů od konce loňského roku. Celá kauza ale kvůli vmísení Škody Transportation nabyla na dynamice v polovině června. Tehdy dráhy svůj záměr zveřejnily v Informačním systému o veřejných zakázkách. Využily přitom takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění s tím, že jde o neopakovatelně výhodnou nabídku.

Škoda reagovala podnětem k ÚOHS, jenž nejprve předběžným opatřením nákup zakázal, aby ale následně celé řízení zrušil jako neodůvodněné. ČD chtějí využít nabídky rakouských spolkových drah, které objednaly 67 jednotek, následně ale zjistily, že 16 z nich nepotřebují.

Opci na dodávku 16 souprav tak slíbily přepustit českému dopravci. Cena přitom měla zůstat stejná jako u rakouského megatendru.

Škoda podle slov svého vedení naopak bojuje za to, aby se mohla účastnit řádného tendru. Mluví rovněž o ohrožení tuzemského vagonářství.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.