Ruským aerolinkám se daří. Pomůže jim i Soči

Airbus aerolinek Aeroflot

Airbus aerolinek Aeroflot Zdroj: CC BY-SA 2.0: Axel Schwenke

Počet cestujících leteckých společností se loni v Rusku zvýšil o čtrnáct procent a dosáhl 84,5 milionu lidí. Vysoké výnosy navíc dopravci očekávají v souvislosti se zimní olympiádou v Soči. Ministerstvo dopravy si zvýšení zájmu vysvětluje státní podporou regionálního letectví, na které ovšem tratí železnice, jež zaznamenala snížení poptávky na delších trasách.

Na ruských vnitrostátních linkách, které loni přepravily 8,6 milionu lidí, meziročně vzrostla poptávka o 8,4 procenta. To je zhruba v souladu s pětiprocentním snížením železniční přepravy cestujících na delší vzdálenosti.

První pětka největších aerolinek si zachovala stejné pořadí jako v předešlém roce. Aeroflot přepravil 20,9 milionu cestujících při meziročním růstu o 18,4 procenta. Následovaly aerolinie Transaero se zhruba pětinovým růstem na 12,4 milionu pasažéru. Trojku uzavírá UTair s 5,3procentním zvýšením a 8,1 milionu cestujících. Celkově „velká pětka“ přepravila 53,2 milionu lidí. Její podíl se téměř nezměnil, stále ovládá zhruba dvě třetiny trhu.

Letecké dopravce navíc čekají bohaté olympijské žně. Jenom na lince Moskva–Soči mohou podle odborníků vydělat až 600 milionů rublů, zhruba 346 milionů korun. Kdyby státní agentura vzdušné dopravy nenařídila strop pro ceny olympijské dopravy od listopadu do půli dubna, patrně by vyšla částka o čtyřicet až padesát procent vyšší. Pevná cena pro přelety mezi metropolí a dějištěm her vychází na deset tisíc rublů.

Všechny letenky na první dny zimní olympiády jsou už beznadějně vyprodané. Letiště v Soči podle ruských médií každodenně obslouží šest desítek letů. Linky z Moskvy a zpět se na nich mají podílet více než z poloviny, zatímco na regiony připadne zhruba třetina letů. Zbytek budou tvořit mezinárodní linky.