„Opakování rekordního růstu nelze očekávat, protože například na rozdíl od Rakouska Česká republika neupravuje mýtné sazby pravidelně o inflaci,“ uvedl ředitel firmy Ondřej Zaoral. Stát také příští rok ve větší míře doplatí na to, že zvýhodňuje nové kamiony s emisní normou Euro VI. Kvůli očekávané obnově vozového parku to podle Inoxive sníží výnosy zhruba o 230 milionů. „Než začnou mýtné výnosy růst, bude muset zvýšená aktivita vykompenzovat tuto slevu,“ doplnil Zaoral.
Částka 230 milionů představuje 120 tisíc jízd od německých ke slovenským hranicím. Zaoral přitom zpochybňuje, že by slevy měly na rozhodování dopravců o obnově parku zásadní vliv. Podstatnější prý je životnost vozidel a evropský zákaz prodeje nových kamionů, které neplní nejnovější normy. Desetimiliardová hranice se ale tváří v tvář evropské bezpečnostní situaci může ukázat jako nereálná i příští rok.
Vliv bezpečnostní situace
„Začíná se otevřeně mluvit o tom, že ekonomický růst Evropy se dostává pod tlak a zhoršení bezpečnostní situace vždy jako první dopadá na dopravu a mobilitu,“ řekl Zaoral. Zajímavé je i srovnání mýtných systémů ve střední Evropě. Premiantem je Rakousko, kde výběry mýta představují jediný příjem na výstavbu dálniční sítě.
Ze čtyř států (Česko, Polsko, Slovensko, Rakousko) představují rakouské dálnice čtvrtinu zpoplatněných komunikací, připadá na ně ale hned 60 procent mýtných výnosů v regionu. U České republiky je poměr zhruba vyrovnaný 16 procent vůči 15 procentům. Zbylé dva státy jsou na tom kvůli nízkým výběrům výrazně hůře. České ministerstvo dopravy aktuálně řeší podobu mýtného systému na další léta. Smlouva s firmou Kapsch vyprší přesně za 400 dnů.