Rychlodráha do Kladna se má začít stavět už letos nebo příští rok | E15.cz

Inspirativní rozhovory

Inspirativní rozhovory Vstoupit do speciálu

Rychlodráha do Kladna se má začít stavět už letos nebo příští rok

Rychlodráha do Kladna se má začít stavět už letos nebo příští rok
rychlodráha, železnice
• 

ČTK

Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) chce letos nebo v příštím roce zahájit výstavbu rychlodráhy mezi Kladnem a pražským Veleslavínem. Tento úsek po osmi letech prošel posouzením o vlivu stavby na životní prostředí. Náklady se odhadují na osm miliard korun. Řekl to mluvčí SŽDC Tomáš Drvota. Součástí této etapy budou také úpravy nástupiště na Masarykově nádraží a Negrelliho viaduktu v Praze.

SŽDC rozdělilo výstavbu rychlodráhy kvůli omezeným možnostem financování na dvě - z pražských Bubnů do Ruzyně a z Ruzyně do Kladna. Podle Drvoty se v dohledné době nepočítá se zahájením části vedoucí z Bubnů, protože je finačně nákladná. Dříve se cena tohoto úseku odhadovala na 27 miliard korun, a státní podnik chce proto začít s levnější částí. „Snahou SŽDC je zahájit tuto stavbu v roce 2013 nebo 2014. Rozhodně tu stavbu vnímáme jako velkou prioritu pražské příměstské dopravy,“ řekl Drvota.

Z dokumentů o posouzení vlivu stavby na životní prostředí vyplývá, že rychlodráha z Ruzyně do Kladna bude dvoukolejná a z větší části povede po stávající železnici. Celková délka modernizovaného úseku je téměř 20 kilometrů. Po rekonstrukci se zvýší traťová rychlost na 120 kilometrů za hodinu, která však bude v některých úsecích omezena. Někde budou moct vlaky naopak jezdit až 145 kilometrů za hodinu.

Při budování rychlodráhy se kromě toho počítá například s elektrifikací tratě, modernizací mostů, nádraží, přejezdů nebo výstavbou protihlukových zdí. O nákladech na opravy Negrelliho viaduktu a Masarykova nádraží zatím Drvota neměl podrobnější informace. „To je poměrně nová věc, o kterou se snažíme, abychom se stavbou nějakým způsobem pohnuli,“ zdůraznil.

O modernizaci železnice na letiště a do Kladna se diskutuje už několik let. Kvůli rychlodráze v 90. letech vznikla společnost PRaK, kde mělo zastoupení Kladno, Středočeský kraj nebo Praha a její části. Firma připravovala studie a zprostředkovávala jednání o moderní trati.

Nakonec skončila v likvidaci, protože podle náměstka středočeského hejtmana Marcela Chládka (ČSSD) už splnila svojí roli a nebyla dál potřebná. „Byla to společnost, která táhla ten projekt, připravovala různé studie, ale v posledních letech byl její výkon téměř nulový,“ řekl dnes kladenský primátor Dan Jiránek (ODS), který ve firmě působil. Podle obou politiků nyní vybudování rychlodráhy závisí především na státních orgánech.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!