Samořízení od Tesly míří do Evropy. Dostupné má být v prvním čtvrtletí příštího roku

Tesla

Tesla Zdroj: Profimedia.cz

sou

Americká automobilka Tesla aktualizovala své plány ohledně svého systému samořízení. Podle nově zveřejněného cíle ho chce podle serveru CNBC už v příštím roce uvést na evropský a čínský trh. Dosud ho využívala jen v severní Americe.

Systém Tesly pojmenovaný jako Full Self-Driving dokáže už dnes řídit sám jak v centru měst, tak na dálnicích. Musí ho ovšem povinně a nepřetržitě dozorovat řidič, a tak zatím formálně odpovídá pouze druhé úrovni samořízení. Lépe je na tom například německý Mercedes, který má už od loňska schválený level 3, to znamená, že vůz může na určitých úsecích a za určitých podmínek řídit zcela sám i bez dozoru.

V příspěvku na sociální síti X Tesla ve čtvrtek uvedla, že tato služba, která je pro zákazníky placeným asistenčním doplňkem, bude v Evropě a v Číně spuštěna v prvním čtvrtletí roku 2025 – „pokud ji schválí tamní regulační orgány“. 

Toto zřeknutí se odpovědnosti je pro finální termín nasazení klíčové. Musk sice v červenci uvedl, že očekává, že tato povolení získá do konce roku 2024, ale jednak na to nemá žádnou páku a jednak je znám pro své příliš optimistické prognózy.

Takzvaný Full Self-Driving neboli FSD je vylepšením asistenta řidiče Autopilot společnosti Tesla, který již k dispozici v Evropě a Číně je. Tesla v současné době nabízí v Číně dokonce prémiovou variantu nazvanou Enhanced Autopilot. FSD je ale mnohme pokročilejší technologie. Zároveň je klíčovým pilířem Muskovy strategie, jejímž cílem je učinit z automobilky technologickou firmu plnou inovátorských řešení a umělé inteligence.  

Musk investorům slibuje, že Tesla dodá plně autonomní systém řízení už od roku 2016. Technologii sice neustále vylepšuje, ale stále je svému cíli daleko. Součástí plánu je také uvedení autonomního robotaxi, který chtěl Musk představit původně v srpnu a nakonec velkou show s uvedením nového vozu posunul na desátého října. Otázkou zůstává, jak konkrétní Musk na představení bude a kdy bude vůz poprvé nasazený do provozu. Z minulosti totiž víme, že od představení novinky veřejnosti až po její uvedení na trh, může uběhnout dlouhá doba, klidně i několik let.

Robotaxi už přitom ve světě jezdí. Například společnost Waymo, dceřinka skupiny Alphabet, ve Spojených státech komerčně nabízí taxi bez řidičů hned v několika lokalitách, například v San Franciscu. To samé umí i čínská společnost Pony.ai na svém domácím trhu.

Tesla se podobně jako řada dalších automobilek momentálně potýká s negativními dopady vleklé cenové války vyvolané zejména čínskými hráči. Americkému výrobci elektromobilů tak klesl ve druhém čtvrtletí čistý zisk o 45 procent na 1,48 miliardy dolarů, tedy 34,6 miliardy korun. Firma zaznamenala výrazný pokles již druhé čtvrtletí za sebou. Tržby jí však překvapivě vzrostly.